Als leverancier van duurzame binnenklimaatoplossingen is Remeha een belangrijker speler in de markt van de energietransitie, aldus Rick Haukes, Manager Brand & Customer Experience. Remeha - onderdeel van BDR Thermea Group – produceert en distribueert internationaal verwarmings- en warmwatersystemen en daaraan gerelateerde diensten. Haukes: “Een continue bijdrage leveren aan het creëren van een betere en duurzamere leefomgeving zit in de vezels van het bedrijf. Dat willen we op de VSK-beurs graag laten zien. Daarom hebben we ervoor gekozen een zo circulair mogelijke stand te maken. Natuurlijk laten we de nieuwste innovaties zien, zoals de Elga Ace all-in-one, een hybride warmtepomp en HR cv-ketel in één toestel, die ook nog eens genomineerd is voor de VSK Awards.”
Beurzen en duurzaamheid zijn nooit een goede combinatie geweest, vervolgt Haukes. Dat moet én kan anders. Vindt ook Jaarbeurs zelf, organisator van VSK 2024, de vakbeurs voor de installatiebranche die een keer in de twee jaar wordt gehouden. Haukes: “Tot voor kort werden veel materialen die gebruikt werden bij de opbouw en inrichting van een stand weggegooid of deels hergebruikt. Duurzaamheid is echter een hot topic geworden. Meerdere bedrijven die op de beurs aanwezig zijn, zullen hun ecologische footprint omlaag willen krijgen. Dat is mooi, want alleen samen kunnen we een verschil maken. Met onze stand wil Remeha in elk geval laten zien dat het slimmer en beter kan.” De keuze om het écht anders te doen, is ontstaan vanuit een intrinsieke motivatie, vervolgt Haukes. “Als we doen wat we altijd deden, dan krijgen we wat we altijd hebben gehad. Het is tijd voor verandering.”
Zo is er gekozen om dit jaar geen op maat gemaakte houten vloer te leggen. Remeha heeft de beschikking over 500 vierkante meter op de VSK-beurs, een flinke oppervlakte. “Onze bezoekers lopen en staan op de betonnen vloer van de Jaarbeurs. Dat zal misschien even wennen zijn, maar het is een hele bewuste keuze: je bespaart 500 vierkante meter hout. Je hoeft het niet te vervoeren en te leggen, je hoeft dus ook niet na te denken waar het na afloop naar toe moet.”
Voor de inrichting van de stand wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van materiaal dat op de beurs een tweede leven krijgt. Zoals oude expansievaten, gekregen van installateurs. Haukes: “We zagen ze doormidden, draaien ze om, schilderen ze geel en maken er een theaterlamp van. Het binnenwerk van de bar bestaat uit piepschuim: het is verpakkingsmateriaal van cv-ketels dat bewaard is gebleven. Deze materialen gebruiken we ook voor volgende beurzen.”
Voor de bouw van podia is wel hout nodig, maar dat wordt na afloop gedoneerd aan een ROC in Apeldoorn. Leerlingen die een opleiding tot meubel en interieurbouwer volgen, gaan dit hout hergebruiken. Ook de metershoge panelen met reclame-uitingen behoren tot het verleden: Remeha maakt gebruik van print visuals op doeken. Deze doeken krijgen na afloop van de beurs een tweede leven als goodiebag.
Betere leefomgeving creëren
Vanuit de circulaire stand op de vakbeurs voor E- en W-installateurs zal de boodschap van Remeha duidelijk naar voren komen: creating better living environments. Oftewel een betere leefomgeving creëren. “Dat doen we sámen met de installateurs”, benadrukt Haukes. De uitdagingen in de installatiebranche zijn groot, erkent hij. “We hebben te maken met een relatief groot tekort aan vakmensen dat terwijl we nú moeten versnellen. Dat geldt voor de totale branche. De uitdaging van de installateur is daarom ook ónze uitdaging. Hoe kunnen wij de installateur zo goed mogelijk helpen? Ook dat is belangrijk thema op de beurs.”
In het Remeha Theater staan sprekers die installateurs vertellen wat ze nodig hebben om de energietransitie te kunnen laten slagen. De ontwikkelingen gaan snel, ook op het gebied van regelgeving. Het is belangrijk dat installateurs qua kennis bijblijven, aldus Haukes. “Een andere uitdaging is de installatie-capaciteit. Tot een jaar of vijf geleden werd een kapotte cv-ketel door een consument eigenlijk zonder nadenken vervangen door een nieuwe cv-ketel. Een installateur deed ongeveer twee ketels per dag. Het plaatsen van een warmtepomp kost echter meer tijd: het advies en de installatie van een warmtepomp duurt langer en iset is complexer geworden, daar willen wij de installateur in ondersteunen.”
Het goede nieuws is dat Remeha op VSK 2024 de Elga Ace all-in-one hybride warmtepomp presenteert. Het is een binnenklimaatoplossing waarin het binnendeel van de warmtepomp en de hr-ketel tot één toestel zijn samengevoegd. Een van de voordelen is een installatietijdreductie van circa 30 procent. Omdat de combinatie dezelfde inbouwhoogte heeft als een gewone cv-ketel, past hij in de meeste gevallen exact op dezelfde plek waar eerst de oude cv-ketel hing. Deze nieuwe warmtepomp heeft bovendien een eenvoudige inbedrijfstelling. Hij verschijnt in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt. Met de Elga Ace All-in-one anticipeert Remeha op de regelgeving die vanaf 2026 ingaat: wie een ketel moet vervangen, is verplicht om minimaal een hybride warmtepompsysteem te laten installeren.
Remeha ziet dat consumenten steeds bewuster een keuze maken voor een hybride of volledig elektrisch warmtepompsysteem. In augustus 2023 opende Remeha de grootste warmtepompenfabriek van Nederland, met een maximale productiecapaciteit van 140.000 hybride warmtepompen per jaar. De fabriek in Apeldoorn richt zich voornamelijk op de Nederlandse markt.. Ook heeft Remeha een Experience Center in Arnhem en Haarlem geopend. Haukes: “Consumenten kunnen daar met alle vragen op het gebied van warmtepompen terecht. Zo proberen wij installateurs aan de voorzijde te ontlasten en kan de installateur kan doen waar hij of zij goed in is: vakkundig installeren. Zodat we samen de energietransitie kunnen versnellen.”
Dit artikel is gesponsord door Remeha.