Online nieuwe klanten scoren? Zo pak je dat aan

Het merendeel van de installateurs heeft volgens onderzoek van platform Trustoo onder de lezers van onder andere Gawalo ruimte voor extra werk. Dit gat kan opgevuld worden door online nieuwe klanten aan te trekken. De ruimte in de branche is mogelijk ontstaan door een dip in de werkzaamheden door de coronacrisis.

Het gaat ondanks de coronacrisis niet slecht in de installatiebranche. 32% van de respondenten uit het onderzoek geeft aan in het komende jaar geen ruimte meer te hebben voor extra opdrachten. Daartegenover staat dat 21% van de ondervraagden opgeeft nu al ruimte te hebben voor extra opdrachten. Nog eens 47% verwacht dat er in het komende jaar ruimte ontstaat.

Van de ondervraagde bedrijven is 28% actief in de E-installatie, 29% in de W-installatie en 43% is totaalinstallatiebedrijf. De genoemde werkzaamheden zijn: elektrotechnisch werk (49%), cv-installatie- en onderhoud (38%), loodgieterswerk (37%), ventilatie (37%), warmtepompinstallaties (33%) en zonnepanelen (29%).

Online gevonden worden

Als iemand op zoek is naar een installateur, wordt tegenwoordig al snel op internet gekeken. Hier is veel informatie beschikbaar, maar ook erg verspreid. Daardoor wordt het al snel een flinke zoektocht om een goede installateur te vinden. Hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf op internet gevonden wordt? Het platform Trustoo biedt een podium voor lokale bedrijven om direct in contact te komen met deze klanten.

Trustoo is nu al geruime tijd actief in verschillende branches met als doel lokale ondernemers een podium te geven, vertelt Lars Freriks, directeur van Trustoo. “Om tussen al het geweld van grote spelers online goed te worden gevonden, is een hele klus. Dit platform biedt elke ondernemer de kans om zich te profileren.”

Kwaliteitseisen

De installateurs profiteren van het platform doordat ze makkelijk aan nieuwe opdrachten komen.

Ondernemers moeten wel aan de kwaliteitseisen van Trustoo voldoen, vult medeoprichter Pieter Westerhuis aan. “We verzamelen alle informatie die over een bedrijf is te vinden, zoals hoelang het bedrijf bestaat, specialisaties, keurmerken en vakopleidingen. Hierbij tellen we alle reviews die online zijn te vinden op en zo berekenen we een score. Op basis daarvan stellen wij een Top-10 per werkgebied samen.”

Zo is voor de zoekers makkelijk te zien welke installatiebedrijven in de regio het beste scoren. Best handig als je zonnepanelen wilt laten installeren of je cv-ketel wilt vervangen. De installateurs profiteren uiteraard ook van het platform doordat ze makkelijk aan nieuwe opdrachten komen.

Platform voor installateurs

Om hun orderportefeuille te vullen, maken nog maar weinig installatiebedrijven gebruik van leadgeneratie of betaalde offerte-aanvragen. Leadgeneratie houdt in dat klanten in contact worden gebracht met potentiële opdrachtgevers. Trustoo is een online platform dat dit voor je doet. Slechts 6% van de ondernemers in de installatiebranche maakt op dit moment gebruik van de mogelijkheden die leadgeneratie biedt, blijkt uit onderzoek van Trustoo. 14% heeft er wel ervaring mee, maar is ermee gestopt.

Van de bedrijven die wel ervaring hebben met leadgeneratie wordt Werkspot het vaakst genoemd met 43%, een aantal bedrijven heeft ervaring met Solvari (20%) en Zoofy (13%). 80% van de installatiesector heeft nog nooit aan leadgeneratie gedaan. Daarmee lopen deze bedrijven een hoop opdrachten mis. Van deze bedrijven geeft 23% aan nu al leadgeneratie te overwegen om extra opdrachten binnen te halen en nog eens 58% geeft aan in de toekomst open te staan voor leadgeneratie.

Sinds kort is Trustoo gestart met een platform voor installateurs. “Er zijn al verschillende websites voor klusjesmannen en die werken prima als je een wasbak wilt verhangen of iets dergelijks. Maar een nieuwe meterkast, zonnepanelen, warmtepomp of cv-ketel installeren, is toch iets anders. Dan wil je gewoon direct contact met een betrouwbare en ervaren installateur. We zien dat ook aan het type aanvragen dat we nu binnenkrijgen, dat zijn veelal grotere klussen.”

Objectieve methode

De methode van Trustoo is objectief, gaat Westerhuis verder. “Soms krijgen we de vraag hoe we aan deze informatie komen. Het gaat om openbare informatie die voor iedereen beschikbaar is. De berekening van de score wordt gedaan door het systeem en is voor iedereen hetzelfde. Maar het is natuurlijk niet zo dat een bedrijf totaal geen invloed heeft.”

“Als je bijvoorbeeld meer goede reviews verzamelt, krijg je een hogere score.” De bedrijven die op Trustoo geplaatst worden, krijgen hiervan bericht en kunnen hun profiel controleren en aanvullen. Dit bedrijfsprofiel is gratis en de plek in de Top-10 hebben ze gewoon verdiend met goede reviews. Het platform is transparant, benadrukt Freriks.

De installateurs profiteren van het platform doordat ze makkelijk aan nieuwe opdrachten komen.

“Alle bedrijven die goed genoeg zijn, krijgen een plekje op ons platform. Hier hoeft een bedrijf niets voor te betalen. Bedrijven die het meeste uit hun profiel willen halen, kunnen kiezen voor Premium.” Met de partners die dat doen wordt het profiel verder geoptimaliseerd. Ze kunnen hun eigen regio instellen en krijgen extra elementen op hun profiel zoals een zichtbaar telefoonnummer. Een partner betaalt alleen een vast, laag bedrag per aanvraag. Het aantal aanvragen dat je wilt ontvangen, bepaalt de partner zelf en is te allen tijde aanpasbaar.

Kwaliteitsvergelijker

Er zijn natuurlijk vele vergelijkingssites, maar vaak is het probleem dat de consument het onderste uit de kan wil halen en alleen maar gefixeerd is op de prijs. Freriks: “Met dit platform willen we daar iets tegenin brengen. Met de uitgebreide bedrijfsprofielen krijgt de bezoeker de kans om een overwogen keuze te maken. Prijs zal hierin altijd een rol spelen, maar wij zien ons het liefst als kwaliteitsvergelijker.”

Dit artikel is gesponsord door Trustoo

Dit vind je misschien ook interessant