nieuws

Belgische groothandel neemt aandeel in Sanitairwinkel

sanitair

De Belgische groothandel Van Marcke, gespecialiseerd in badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties en sanitair heeft een aandeel genomen in Sanitairwinkel, eigenaar van een webshop en showrooms in Nederland en België.

Belgische groothandel neemt aandeel in Sanitairwinkel

Volgens beide partijen is de sanitairmarkt offline en online volop in beweging. Met deze strategische samenwerking verwachten ze beter te kunnen inspelen op de veranderende behoeften in de markt.

 

Totaaloplossing bieden

“Consumenten laten hun keuze niet alleen bepalen door een installateur, maar gaan steeds meer zelf op onderzoek uit via internet of door showrooms te bezoeken. Verder hebben we te maken met een vervaging van distributiekanalen. Leveranciers en installatiebedrijven gaan rechtstreeks naar de consument via de digitale weg. Door de krachtenbundeling kunnen we een totaaloplossing bieden en anticiperen op deze ‘hybride’ ontwikkelingen. ”

 

Complementaire marktleiders

Sanitairwinkel blijft zelfstandig en onafhankelijk opereren onder het huidige management. Rob en Erik van Laarhoven, oprichters en directie van Sanitairwinkel: “We zijn complementair en allebei marktleider in een specifiek segment, maar we moeten beide het vizier scherp houden op de toekomst en stappen zetten naar meer groei, verdere ontwikkeling en professionalisering.” Sanitairwinkel groeit elk jaar met 30 procent en verwacht dit jaar uit te komen op een jaaromzet van 34 miljoen euro.

 

Showrooms uitbreiden

Sanitairwinkel heeft, naast zijn webshop, showrooms in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam, Rosmalen en in het Belgische Schoten. Daar komen dit jaar nog nieuwe vestigingen bij in Alkmaar en in Brussel. In Frankrijk is Sanitairwinkel voorlopig alleen online actief. Volgens Van Laarhoven groeit het bedrijf daar online wel ontzettend hard. “Dat biedt uiteraard mogelijkheden om in de toekomst wel een of meer showrooms daar te openen. Daarnaast blijven we ook andere landen met potentie nauwlettend volgen.”

 

Digitale slagkracht

Het familiebedrijf Van Marcke bestaat al bijna negentig jaar en is een sterke speler in België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en de Verenigde Staten. De groep Van Marcke heeft 1.600 medewerkers (waarvan 1.190 in België), 22 showrooms in België, Luxemburg en Frankrijk en 133 winkels wereldwijd voor professionele klanten. De groep heeft een omzet van 470 miljoen euro. Caroline Van Marcke, CEO van de groep Van Marcke, is blij met de genomen stap. “We optimaliseren onze digitale slagkracht dankzij de participatie in Sanitairwinkel.”

Reageer op dit artikel