nieuws

Metrowarmte als bron voor warmtepomp

klimaattechniek

Het klinkt als te mooi om waar te zijn. Met warmte uit een ventilatieschacht van de Londense metro gaat men onder meer 1.350 oudere woningen in het centrum verwarmen.

Metrowarmte als bron voor warmtepomp

Als je weleens met de Londense metro hebt gereisd, herinner je je ongetwijfeld de klamme hitte op bepaalde dagen en bepaalde lijnen, onder meer afkomstig van het aandrijven en remmen van metrostellen. Dat is precies de reden waarom her en der grote ventilatoren in schachten de overvloedige warmte als afval naar de oppervlakte blazen. Op de Northern Line gaat het lokale bestuur deze restwarmte inzetten voor 1.350 woningen in de centraal gelegen buurt Borough of Islington.

 

Verwarmen en koelen

Het project zou einde 2019 gereed zijn en buiten de woningen, ook kantoren en recreatiegebouwen van warmte voorzien. Het bestuur van Islington rekent daarmee niet alleen op een verlaging van de uitstoot van CO2, maar ook op lagere energierekeningen voor de bewoners en een kleinere afhankelijkheid van externe energieleveranciers. Een bijkomend voordeel voor de reizigers is dat het tot koelere metrostations zal leiden.

Principeschets van de stadswarmte-oplossing met restwarmte, warmtepomp en warmteopslag in het metrostation Bunhill (klik om te vergroten).

Bron van warmtenetwerk

De centrale bron van het warmtenetwerk is een ventilatorschacht, genaamd Bunhill 2. Deze schacht voert afvalwarmte af in het verlaten metrostation City Road. Een door het Deense ingenieursbureau Ramboll ontworpen warmtepomp neemt overtollige warmte (van circa 18 – 28 ˚C) op uit de schacht en waardeert die tot ongeveer 80 ˚C op. Die warmte wordt vervolgens overgebracht naar het warmtenetwerk van Islington om warmte en warm water te leveren aan lokale gebouwen. Van oudsher maken warmtenetten gebruik van warmte uit afvalverwerkingsinstallaties en gascentrales. Maar er zijn steeds meer bronnen die duurzamere warmte kunnen leveren. Het systeem is ontworpen om in de warmere maanden te kunnen omkeren, zodat het koudere lucht in de tunnels blaast om de passagiers meer comfort te bieden.

Groene warmte

Het project maakt deel uit van een plan om goedkopere en groenere warmte te leveren aan gebouwen in het Londense centrumgebied, met vele bestaande gemeentewoningen en vrijetijdscentra, gebouwd tussen 1930 en 1980. Het betreft de tweede fase van het zogeheten Bunhill Heat and Power-plan van het bestuur van Islington. “Wij geloven dat het gebruik van grootschalige warmte op deze manier verbonden met stedelijke stadsverwarmingssystemen een belangrijke rol zal spelen in het koolstofarm maken van de vraag naar warmte-energie in het Verenigd Koninkrijk,” zo vertelt Lucy Padfield – aanvankelijk in dienst bij de lokale stadsverwarming en inmiddels overgestapt naar Ramboll – in het bedrijfsmagazine van dit adviesbureau.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel