artikel

Cv-ketel krijgt SIM-kaart 

klimaattechniek

Intelligente systemen die met behulp van data inspelen op de behoeften van gebruikers winnen terrein, ook in de installatietechniek. Zelfs de cv-ketel verzamelt, koppelt, en verzendt binnenkort gegevens en geeft aan wanneer de installateur in actie moet komen. Gawalo sprak hierover met Ferry Overweg van Remeha. 

Cv-ketel krijgt SIM-kaart 

Tekst: Katja van Roosmalen 

 

“Het verzamelen en aanbieden van data is ons dagelijkse leven ingeslopen. Zit je op de bank naar een film te kijken en zoek je de acteur, dan lijkt het of je iPad al weet waar je naar kijkt. De IT-ontwikkelingen, en dan met name het verzamelen van intelligente data, maken dat mogelijk”, vertelt Ferry Overweg van Remeha. “Ook wij dachten over deze ontwikkelingen na, waarbij onze focus vooral gericht is op efficiënter werken in de installatiebranche. Niet langer willen we alleen een verwarmingsinstallaties verkopen, we gaan ook het serviceniveau verhogen zodat mensen letterlijk niet meer in de kou komen te zitten.” 

 

Data meten in de cv-ketel

Hoe ziet die service eruit? Overweg: “Remeha Connect is een digitaal platform, waarop zichtbaar is  hoe een cv-ketel functioneert. De ketel wordt voorzien van een simkaart en via GPRS worden de gegevens verzonden. Op een dashboard kan de installateur vervolgens de status van de ketel zien. Is het dashboard groen, dan is er niets aan de hand. Bij rood is er een storing. Onderscheidend is dat het systeem ook waarschuwt: kleurt het dashboard oranje, dan is onderhoud nodig.” Overweg vertelt dat zeven verschillende data in de ketel worden gemeten. “Op basis van die gegevens kunnen we nu al dertig voorspellingen doen. De data die we verzamelen worden geanalyseerd en bewerkt tot informatie. Zo ontstaat een goed beeld van de status van de ketel.”

 

Werkzaamheden meenemen in route

Voor de installateur is dat erg waardevol, want in plaats van ad hoc te reageren, is het nu mogelijk om onderhoud- en storingswerkzaamheden in te plannen. “Het systeem signaleert wanneer de monteur contact op moet nemen. In veel gevallen zal een bewoner dan nog geen ongemakken hebben ervaren. Dat geeft ruimte, want zodra de melding binnenkomt is er voldoende tijd om een afspraak in te plannen. Dat is fijn voor de klant die geen snipperdag hoeft op te nemen, maar ook voor de installateur die de werkzaamheden mee kan nemen in zijn route.” 

 

Geen vast moment voor onderhoud cv-ketel

Een ander voordeel van Remeha Connect is dat installateurs niet ieder jaar op een vast moment de cv-ketel hoeven te controleren. Onderhoud kan worden ingepland op het moment dat dat nodig is, al zal dat bij sommigen voor koudwatervrees zorgen. Bij installateurs omdat door deze service het verdienmodel kan wijzigen en bij bewoners omdat zij het prettig vinden als voor de winter ketel is nagekeken.  “Maar het geeft nog een fijner gevoel voor de installateur en bewoner wanneer het mogelijk is om voorafgaand al te weten wat de ketel binnenkort nodig heeft. Dit kan letterlijk een koude douche voorkomen. Bovendien kunnen werkzaamheden gerichter en sneller worden uitgevoerd. Installateurs gaan dus service verlenen voordat het probleem plaatsvindt, voordat de klant er last van heeft”, zegt Overweg. 

 

Tijdbesparing belangrijk

Hij ziet dat de belangstelling vooral groot is bij installateurs die voor woningbouwcorporaties werken en bij installatiebedrijven die ketels verhuren. “In die situaties betaalt Connect zichzelf het eerst terug, omdat storingen worden voorkomen en dus ook minder worden gemeld.” 

Remeha lijkt een weg te zijn ingeslagen die door de tijdsgeest wordt ondersteund en bij installateurs de juiste snaar kan raken. Er zijn namelijk steeds minder handen die het werk (kunnen) verrichten. “Bij de ontwikkeling van Connect was efficiency ons uitgangspunt, en tijdens de pilots bleken de tijdbesparende aspecten daarvan voor installateurs erg belangrijk. Werkzaamheden zijn namelijk beter in te plannen en het aantal herhaalbezoeken (soms is dat 25%) daalt. Enerzijds omdat je gericht een monteur met de beste kwalificaties kan sturen, maar anderzijds ook omdat je op voorhand weet welke materialen je mee moet nemen.” 

 

Ook voor bestaande ketels

Tijdens de pilot was de service alleen beschikbaar voor de Remeha Tzerra Plus, maar komend jaar wordt hij uitgebreid met de Calenta Ace, Tzerra Ace, Quinta Ace en Gas 220 Ace. Daarmee is Connect  dus geschikt voor nieuwe apparaten, maar zijn er ook mogelijkheden om reeds hangende ketels aan te sluiten? Overweg: “Dat volgt later dit jaar. We zijn volop bezig om keteldata via de eTwist thermostaat te ontsluiten, zodat de service breder beschikbaar is. Verzending van de informatie gaat dan via wifi.” 

Reageer op dit artikel