artikel

Is de cv-ketel klaar voor de omschakeling naar H-gas?

klimaattechniek

Nieuwe gastoestellen moeten vanaf komend jaar overweg kunnen met zowel laagcalorisch gas als met hoogcalorisch gas. Hoe spelen fabrikanten daarop in, en krijgen installateurs hier nog iets van mee?

Is de cv-ketel klaar voor de omschakeling naar H-gas?
De nieuwe generatie Nefit toestellen, Nefit 9000i, met venturi die met de hand (zonder gereedschap) heel eenvoudig kan worden ingesteld voor andere gassoorten. Bron: Nefit

Door  Tijdo van der Zee

Het Groninger gasveld raakt langzaamaan leeg en de productie van gas is teruggeschroefd van 24 miljard kuub per jaar nu, naar 20 miljard over vier jaar. Dat betekent dat Nederland waarschijnlijk steeds meer afhankelijk zal worden van geïmporteerd aardgas.

Dat heeft een andere samenstelling dan het Slochterengas. Buitenlands aardgas (H-gas) heeft doorgaans een hogere calorische waarde (verbrandingswaarde) dan het Groningse gas (G-gas). Aangezien de meeste gastoestellen op de Nederlandse markt zijn afgesteld voor het gebruik van G-gas, kan een omschakeling naar een nett0-importsituatie de nodige consequenties hebben.

Uitstel nodig voor gasfornuizen

Het kabinet stuurt aan op “werking van de normale vervangingsmarkt”, aldus voormalig EZ-minister Henk Kamp, en dus mogen per 1 januari 2018 alleen nog maar toestellen verkocht worden die, net als in België al decennia lang het geval is, zowel met H-gas als met G-gas overweg kunnen. Deze deadline lag in eerste instantie op 1 januari 2017, maar omdat veel marktpartijen nog grote voorraden hadden liggen of om andere reden nog niet zover waren, is deze deadline een jaar opgeschoven.

G+-gas/H-gas gekeurde toestellen zijn te herkennen aan de notatie op de typeplaat, doossticker en installatie-instructie: I2EK. Het opschuiven van de deadline van 2017 naar 2018 had voor fabrikanten van geisers en CV-ketels niet gehoeven, zegt branchevereniging Uneto-VNI. Die hebben hun zaakjes de afgelopen jaren namelijk al op orde gebracht. Wie er vooral mee geholpen zijn, zijn leveranciers van gasfornuizen en gasovens.

Ketelfabrikanten zijn er klaar voor

De ketelfabrikanten geven inderdaad aan dat ze er klaar voor zijn. “Alle actuele Nefit HR-ketels zijn klaar voor de toekomst: H-gas ready. We verkopen sinds vorig jaar dus inderdaad alleen nog ‘geüpgradede’ toestellen”, zegt Jan Bosch, marketingcommunicatiemanager van Bosch Thermotechniek, waar Nefit onder valt. “Dankzij het Multigasblok kunnen alle toestellen in het  huidige programma elke wijziging in de gassamenstelling aan. De voor G+-/H-gas geschikte toestellen zijn te herkennen aan de aanduiding I2EK of II2EK3P op de doos en op de typeplaat.”

En Henriëtte Davids, woordvoerder van IthoDaalderop laat weten: “Wij hebben medio 2016 onze ketels al aangepast naar K-gas (G25.3). Het Kiwa-rapport van onze BaseCube dateert van augustus 2016 en dat van de Comfort Classic van september 2016. De modellen zijn toen ook aangepast naar kunststof rookgasafvoer. Gezien het feit dat wij al meer dan een jaar deze ketels verkopen zullen wij geen extra communicatie naar de installateur doen.”

Toestellen geschikt voor K-gas

Ook bij Remeha is er geen deadlinestress. “Omdat er buiten Nederland hoofdzakelijk hoogcalorisch gas wordt toegepast en wij onze ketels ook al sinds jaar en dag exporteren, waren onze ketels al geschikt en gekeurd om op hoogcalorisch gas te werken”, zegt Remeha-woordvoerder Anneke Smits.

Ook Vaillant en AWB zijn al over, zegt Ronald Mazurel, productmanager bij de Vaillant Group. “Vanaf eind vorig jaar leveren wij uitsluitend gasgestookte toestellen die geschikt zijn voor K-gas. Dit geldt zowel voor Vaillant als AWB toestellen. Het is nog onbekend wanneer het K-gas geleverd gaat worden in Nederland. De verwachting is dat het nog geruime tijd gaat duren. Zodra wij duidelijkheid hebben over de daadwerkelijke datum waarop K-gas geleverd gaat worden zullen wij bekijken wat we kunnen doen voor de gasgestookte toestellen die nog niet deze nieuwe gascategorie op de typeplaat hebben. Naar het zich laat aanzien zullen de meeste toestellen probleemloos kunnen werken met deze gassoort, maar moet het wel officieel geregeld worden.”

Geen aanpassingen door monteur nodig tot 2030

Zijn er nog zaken waar de monteur of installateur rekening mee moet houden? Het loopt wat dat betreft niet zo’n vaart, zegt Jan Bosch van Nefit: “Tot 2030 is er nog niet veel aan de hand. We krijgen voor die tijd inderdaad te maken met een andere samenstelling van het gas, het zogenaamde G+-gas, of K-gas. Maar dit is voor de huidige cv-ketels geen probleem: die hoeven niet aangepast te worden. Alle onze toestellen worden vanuit de fabriek uitgeleverd met de instelling K (G+). De installateur hoeft daaraan niets meer in te stellen. De bandbreedte is dusdanig dat zowel het huidige G-gas (25), als G+ (25,3) afgedekt zijn.”

Ook Vaillant-man Mazurel zegt dat er niet veel hoeft te gebeuren. “Wij hebben onze installateurs over dit onderwerp tijdig op de hoogte gebracht. Op dit moment hoeft de monteur naar onze mening niets extra’s te doen in de communicatie naar de klant.”

Na 2030 aanpassingen nodig aan bestaande toestellen

Na 2030 krijgen we waarschijnlijk wel met een meer ingrijpende wijziging te maken. Dan gaan we over op hoogcalorisch H-gas. Bosch: “Bij de nieuwe ketels kan installateur de toestellen met de venturi dan heel eenvoudig – in een handomdraai – afstellen op een vereiste gassamenstelling.”

Hiervoor zijn de meeste oudere ketels echter níet geschikt, stelt Bosch. “Bij overgang op H-gas zullen bij bestaande toestellen dus aanpassingen nodig zijn, zoals de gasinspuiters, de branders, de instellingen van het gasblok en de elektronica. Zonder aanpassingen kunnen de toestellen die niet H-gas ready zijn startproblemen krijgen, oververhit raken of zelfs giftig gaan branden. Als het gaat om gietijzeren VR- en HR-ketels, geisers, gasmotoren, sfeerhaarden en dergelijke, zal de oudere generatie bij overgang naar H-gas deels vervangen moeten worden. Zeker als de toestellen 15 jaar of ouder zijn en/of er geen onderdelen meer leverbaar zijn.”

H-gas verdunnen tot G+-gas

Het kan zijn – al heeft dat nu niet de voorkeur van de regering – dat ervoor gekozen wordt om extra stikstoffaciliteiten bij te bouwen, om het geïmporteerde  H-gas  te ‘verdunnen’ tot G+-gas,  zegt Bosch. “In dat geval hoeven er geen toestellen te worden omgebouwd en kunnen ook oudere toestellen blijven hangen, zoals Nefit Turbo’s en EcomLine’s.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels