partner nieuws

Leemanstoren: logistieke uitdaging voor installateur en groothandel

Installatiebranche

Een postzegellocatie, tunnelbouw en een beperkt aantal kraanbewegingen: drie factoren die de bouw van de Leemanstoren, een grote studentenflat in Den Haag, tot een echte uitdaging maken. Installateur Breman uit Kampen schakelde Rensa in om deze uitdaging samen aan te pakken.

Leemanstoren: logistieke uitdaging voor installateur en groothandel
(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal bouw van de Leemantoren aan het Leemansplein in Den Haag

De studentenflat wordt gebouwd op de campus van het ROC Mondriaan College en de Haagse Hogeschool. Het 70 meter hoge gebouw biedt straks plaats aan 481 studenten. Installateur Breman is verantwoordelijk voor al het installatiewerk en wilde graag één groothandel voor het hele project. Thom Meinten, projectleider bij Breman: “Voor ons is dit een uitdagend project vanwege de grootte, maar ook vanwege de complexe logistiek. Daarom hebben we dit samen met Rensa opgepakt.”

[tekst gaat verder onder de video]

Bekijk de video over deze logistieke oplossing

Tunnelbouw op postzegel

Breman en Rensa werkten in het verleden al vaker samen. Thom Meinten: “Wij regelen veel logistieke zaken zelf bij andere projecten. Voor dit project zochten we één groothandel die alles kon leveren in samengestelde pakketten en bovendien precies op tijd. Rensa pakte dit het beste op.” Voor de Leemanstoren werd gezamenlijk een logistiek plan gemaakt, waarin rekening werd gehouden met de krappe ruimte, de tunnelbouw en de beperkte kraanbewegingen. Jur Hofland, projectcoördinator bij Rensa, legt uit: “De aanwezige kraan moet zo efficiënt mogelijk ingezet worden, dus er moet zoveel mogelijk verticaal getransporteerd worden in één keer.”
De postzegellocatie heeft logischerwijs ook invloed op het leveren; er kan namelijk maar één vrachtwagen tegelijk de bouw op. De leveringen zijn dus heel precies ingepland. “En mocht onze vrachtwagen toch iets te vroeg zijn, dan heeft de aannemer Plegt Vos in de buurt een plek ingericht waar we even wachten tot de vorige vrachtwagen weg is.”
Tunnelbouw vormt de derde uitdaging. Bij deze techniek worden betonnen wanden en verdiepingsvloeren in één keer gestort. Voor het storten moet het leidingwerk dus al op de goede plek zitten.

Leveren vóór het beton

Om het project overzichtelijk te houden, zijn de werkzaamheden verdeeld in drie fases. Fase 1 is de leidingfase. Alle leidingen (o.a. van elektrotechnische groothandel Rexel) en materialen zoals pvc-bochtjes en inbouwdozen worden per verdieping op de bouw afgeleverd vóór het betonstorten. Bijzonder is dat er ook prefabonderdelen in de bekisting komen, namelijk de rioolafvoer. Dit wordt door Breman zelf verzorgd. Alle onderdelen worden door Rensa gebundeld en geleverd. Deze onderdelen worden vervolgens in de bekisting geplaatst en daarna kan het storten plaatsvinden. “Groot voordeel hiervan is natuurlijk dat je later niet meer hoeft te frezen”, zegt Hofland.

Grote onderdelen

Fase 2 is de ruwbouwfase. De materialen voor deze fase worden gelijk met die van fase 1 geleverd, dus ook voordat het beton wordt gestort. “Na het storten zijn de appartementen veel moeilijker te bereiken en is het lastig om grote onderdelen zoals radiatoren op de goede plek te krijgen”, legt Hofland uit. Bovenop de pallets met radiatoren worden prefabonderdelen van Breman geplaatst, en verder rollen CV-buis, sidestreamers van Rexel, een klep van Buva en de ophangbeugels. Ook een inbouwreservoir van Gevier Dales wordt meteen meegeleverd. Hofland: “Dit inbouwreservoir is bij Rensa al deels geprefabriceerd: wij stellen de pootjes, sluiten slangetjes aan en halen overtollige materialen uit de verpakking. De rest gaat weer terug in de doos en op de pallet.”

Prefab sanitair

De laatste fase is het sanitair. Rensa levert het sanitair in een rolcontainer, met daarin alle spullen voor twee appartementen: spiegels, wasbakken en toiletten. Rensa monteerde vooraf de zitting op de pot en de kraan op de wasbak. Meinten: “Prefabriceren doen we zelf ook, maar het is bij dit project logistiek gezien veel handiger dat Rensa dit doet.” Er wordt geleverd per verdieping. De rolcontainers worden opgeslagen in een centrale ruimte op de benedenverdieping. “Ook hier is de timing weer heel belangrijk”, zegt Hofland. “Er staan mensen ingepland om met het sanitair aan de slag te gaan, dus we moeten precies op tijd leveren.”

Windverlet

De strakke levering en het exact leveren van de benodigde, waar mogelijk geprefabriceerde, onderdelen vormt niet alleen een oplossing voor de eerder genoemde uitdagingen. Het betekent ook dat vakmensen ter plekke zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden en dat zij geen tijd hoeven te besteden aan het zoeken naar de juiste materialen. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt een welkom extra voordeel. De planning van alle fases is strak, maar staat niet vast. “Erg prettig omdat we veel windverlet hebben gehad”, vertelt Meinten. “Dan moeten leveringen doorschuiven, en dat gaat zonder slag of stoot.” “Wij zijn erg flexibel, alles is mogelijk”, beaamt Hofland.

Reageer op dit artikel