partner nieuws

Rensa laat deel van wagenpark rijden op ‘frituurvet’

Installatiebranche

Technisch Handelsbureau Rensa, met twee centrale distributiecentra in Didam en Doetinchem, start een pilot waarbij een deel van zijn vrachtwagens een jaar lang uitsluitend zal rijden op HVO (Hydrogenerated Vegetable Oil), een brandstof die gewonnen wordt uit plantaardige afvaloliën en -vetten als frituurvet.

Rensa laat deel van wagenpark rijden op ‘frituurvet’

Voor de pilot is de technische groothandel een samenwerking aangegaan met Kuster Olie, die de duurzame brandstof zal gaan leveren. Ook is uitvoerig overlegd met Renault Trucks en de leverancier van de voertuigen, Paashuis Bedrijfswagens in Doetinchem.

Brandstof uit afvalolie

HVO is een brandstof gewonnen uit plantaardige afvaloliën. De pilot van Rensa gaat van start met de variant B20. Deze mengvorm van 80 procent diesel met 20 procent HVO belooft over de hele keten (well-to-wheel) een CO2-reductie van rond de 18% ten opzichte van ‘gewone’ diesel.
Rensa gaat rijden met vijf vrachtwagens (van in totaal drie types) van Renault waarvan de motor geschikt is om met deze hoogwaardige en duurzame brandstoffen te rijden. “Met die veelheid en variatie moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijk te maken met onze andere Renault-trucks die op fossiele diesel rijden”, aldus transportmanager Bob Lammers van Rensa.

Hoger rendement

“HVO heeft een iets hogere kostprijs, maar daar staat een hoger rendement tegenover; bovendien is er minder AdBlue nodig voor een schone verbranding. Het komende jaar zullen we al deze parameters nauwgezet monitoren.”
De vijf vrachtwagens die deelnemen aan het programma, gaan tanken bij Kuster Olie in Doetinchem. De brandstofleverancier breidde hiervoor het tankstation uit met een HVO-pomp. In datzelfde tankstation kan ook al groengas (CNG) getankt worden.

Ecologische voetafdruk

Als groothandel in verwarmings- en klimaatsystemen streeft Rensa ernaar om voorloper te zijn in duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit heeft geleid tot het behalen van de certificering niveau 3 op de CO2 prestatieladder en de tweede Star van het Lean and Green Programma.
“Sinds de introductie van de nieuwe lijn zware trucks van Renault Trucks hebben wij al 37 nieuwe Renaults aangeschaft. Bijna onze gehele vloot zware trucks, 45 in totaal, is inmiddels uitgerust met een Euro 6-motor. HVO lijkt een werkbare en kostentechnisch interessante mogelijkheid om onze ecologische voetafdruk nog verder te verkleinen.”

Bekijk de video: “Frituurvet als brandstof”

Reageer op dit artikel