blog

Business as usual

Installatiebranche

Het gonst over aardgasloos. De deskundigen zijn het er over eens dat de energietransitie onafwendbaar is. De verkenningen van concrete oplossingen krijgen het predicaat ‘deltaplan’ mee om de omvang en impact aan te duiden.

Business as usual
Suzanne van de Kerk

Maar het beperkt zich vooralsnog tot politici, adviseurs en inwoners van Groningen. In de rest van Nederland is het oorverdovend stil. Wel weerstand tegen windmolens; op radio en tv nog veel vrolijke reclames voor nieuwe CV-ketels. Ook in de bouw- en installatiesector lijkt het business as usual. Volle agenda’s, orderboeken en planningen geven het signaal af dat we de oplossingen van eergisteren ook overmorgen blijven toepassen.

Over je pensioen heen regeren

Ik snap het wel. Plannen maken voor Nederland anno 2050 voelt als over je pensioen heen regeren; zelfs 2023 klinkt nog ver weg. En je CV-ketel zal het maar net begeven hebben; je wilt toch warmte.

Maar wordt het geen tijd om bij elke vervanging van zo’n CV-ketel een plan te leveren hoe die woning, dat gebouw, van het aardgas af kan? Wordt het geen tijd voor een website waar iedereen kan zien wie wanneer aan de beurt is, zodat we kunnen anticiperen?

Wordt het geen tijd dat alle installateurs kennis hebben van de alternatieven? En sluit dan gelijk een ‘bondje’ met een aannemer voor het broodnodige herstel- en isolatiewerk aan de gebouwschil. De urgentie lijkt volledig te ontbreken.

Geen solide toekomststrategie

Blijkbaar moeten we het toch van de overheid hebben. We wachten op een duidelijk signaal van de politiek dat en hoe de energievoorziening gaat veranderen. Tot die tijd business as usual? Dat lijkt me geen solide toekomstrategie. Het doet me eerder denken aan het gedrag van de Romeinse legionairs die het dorpje van Asterix omsingelden: peterselie in het oor om het gruwelijke gezang van de bard niet te horen. Wij willen blijkbaar de boodschap van de onontkoombare energietransitie niet horen. Zelfs de opdrachtgever die er expliciet om vraagt krijgt te vaak een antwoord als ‘zou je dat nou wel doen’, ‘het is nog niet verplicht’ en zelfs ‘ik zou het u niet aanraden’.

Die peterselie-strategie lijkt me geen goede basis voor de toekomst van de sector. Te lang blijven hangen in business as usual levert wel kansen voor nieuwkomers. Misschien is dat het goede nieuws?



Harm Valk is partner en senior adviseur bij de Nieman Groep.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels