blog

Het internetmuseum

Installatiebranche

De argeloze consument die last heeft van een verstopte afvoer en die online op zoek gaat naar een lokale vakman, zal zich met enige regelmaat in het internetmuseum wanen. Hoe komt het dat er toch zoveel loodgieters zijn die denken dat hun in 2010 door het neefje van de buurjongen gebouwde website vandaag de dag nog altijd ‘top of the bill’ is?

Het internetmuseum

Maar het kan nóg erger, want wat te denken van al die loodgieters die hun bedrijf anno 2016 nog steeds runnen zonder website. Ze bestaan, in behoorlijk groten getale zelfs en hun aantal lijkt nog toe te nemen ook! Maar vroeg of laat gaan deze ondernemers de boot missen. Want loodgieters of installateurs zonder website opereren anoniem en onzichtbaar en lopen klanten en dus omzet mis.

Een ‘minder professionele’ website is voor potentiële klanten heel vaak een reden om nog even verder te kijken, zo wijzen allerlei onderzoeken uit. Een goede website is een ‘must’. Maar wat is eigenlijk een ‘goede’ website? Er zijn vele factoren die je je mee kunt nemen in je afweging.

10 Kenmerken van een goede website:

1 ) Het uiterlijk van je website. Hoe je site eruit ziet en de mate waarin duidelijk is waar je site over gaat en wat er voor de bezoeker te ‘halen’ valt, bepaalt in belangrijke mate of bezoekers blijven ‘hangen’ of meteen wegklikken. Met een professioneel ogende website, maak je direct indruk op je klanten.

2 ) De vindbaarheid van je website. Dit wordt ook wel ‘zoekmachinevriendelijkheid’ genoemd. Hier gaat het erom dat jouw site zodanig is ingericht én gevuld dat jouw site wordt gevonden op de zoekwoorden die voor jouw bedrijf van belang zijn.

3 ) Ook de inhoud van je website is belangrijk. Zorg voor prettig leesbare teksten, die zeker niet te lang zijn en uiteraard in correct Nederlands. Heb je een lange tekst, deel deze dan op in alinea’s met tussenruimte en tussenkopjes. Zo kunnen bezoekers je pagina ‘scannen’ en snel bepalen of de tekst relevant voor ze is.

4 ) Anno 2016 is het meeste internetverkeer via een mobiel apparaat. Je site móet dus mobielvriendelijk zijn oftewel ‘responsive’. Hiermee wordt bedoeld dat je website ook het scherm van je smartphone net zo goed toont, als op het scherm van je computer.

5 ) Door een duidelijke navigatie maak je het bezoekers gemakkelijk om hun weg vinden. In je menu gebruik je duidelijke ‘knoppen’ met heldere benaming. Gebruik je tekstlinks? Maak ze dan goed herkenbaar door ze een andere kleur te geven, te onderstrepen, etc.

6 ) De snelheid van je site. Internetters zijn ongeduldig. Als je site niet snel genoeg geladen wordt, zijn bezoekers weer weg.

7 ) Je website moet aanzetten tot een vervolgactie. Bijvoorbeeld het opvragen van een offerte, aanmelden voor nieuwsbrief of het opnemen van contact. Zorg er dus voor dat je site goed converteert en zodanig is ingericht dat bezoekers haast automatisch datgene doen wat jij graag wil!

8 ) Niets is zo teleurstellend als een knop die niet goed doorlinkt. Zorg voor goedwerkende ‘links’ en knoppen.

9 ) Maak je website ‘social’. Zorg ervoor dat bezoekers van je site pagina’s of specifieke content (teksten, brochures, filmpjes, etc.) gemakkelijk kunnen ‘delen’ op bijvoorbeeld Facebook of kunnen e-mailen.

10) Bezoekers komen op jouw website omdat ze een gerichte vraag hebben, of een probleem (lekkage, verstopping, storing aan ketel, etc.). Zorg ervoor dat je website vertrouwen wekt, bijvoorbeeld door het tonen van eerder uitgevoerd werk of reviews van klanten.

Over de auteur:

Jerry Nijssen is (online) Marketing & Communicatie Adviseur en freelance redacteur. Nijssen is gespecialiseerd in de installatie- en bouwsector en mede-initiatiefnemer van loodgieterwebsites.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels