artikel

Van secretaresse naar servicemonteur

Installatiebranche

Sandra van Assen, servicemonteur bij Breman Woningbeheer Zuid in Weert maakte een opmerkelijke carrièreswitch. Ze was secretaresse en ging als zij-instromer het installateursvak in. Haar motto? “Probeer eens iets nieuws, en bedenk: van fouten leer je het meest!”

Van secretaresse naar servicemonteur

In de nieuwe reeks “Podium Gawalo” komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

In dit artikel een interview met Sandra van Assen, vroeger secretaresse en nu servicemonteur.

 

Tekst: Marion de Graaff, Beeld: NFP Photography

 

Wat ging er vooraf aan deze switch?

Ik heb van huis uit meegekregen dat je als vrouw zelfstandig moet zijn en dat je jezelf moet kunnen redden. Toen ik een jaar of tien was, kon ik al een band plakken. Ik kan vloeren leggen, schilderen, solderen: allemaal al heel jong geleerd. Mijn moeder liet zich op latere leeftijd omscholen en koos voor elektrotechniek. Maar omdat zij die ‘mannen-kant’ op ging, zette ik me af en ben ik secretaresse geworden. Om vervolgens zelf op latere leeftijd de overstap naar de techniek te maken.

Hoe is die switch tot stand gekomen?

Dat was niet zo leuk; ik kreeg een hernia en kwam thuis te zitten. Ik wilde niet terug naar mijn oude baan en bedacht dat ik iets anders wilde doen met mijn leven. Op een banenmarkt ontmoette ik toen een dame van Metechnica. Ze vertelde wat er mogelijk was binnen de techniek en dat sprak me enorm aan. Ze regelde dat ik als zij-instromer bij Breman in Weert terecht kon.

Hoe ziet het traject eruit?

In het begin liep ik mee met een collega en volgde ik lessen aan de bedrijfsschool van Breman in Genemuiden. Daarna deed ik een reguliere opleiding en nu ben ik bezig voor het diploma Eerste monteur service en onderhoud werktuigkundige installaties. Op dit moment ga ik één dag in de week naar school en werk ik vier dagen.

"Stel mensen in de gelegenheid om ook parttime te werken"

 

Bevalt het?

Het is wel pittig, maar ik heb het erg naar mijn zin. Ik zit aan de servicekant, dus ik doe onderhoud en storingen. Ik heb net mijn eerste storingsdienst gedraaid en dat ging goed. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst weekdiensten ga doen. Het leuke van dit vak is dat je zelfstandig bent, het is uitdagend werk, en meestal zijn mensen blij als je komt. In negen van de tien gevallen los je een probleem op en dat geeft voldoening.

Hoe reageren mensen op je?

De meeste mensen zijn enthousiast. Heel soms gaat er een voordeur open en dan zie ik iemand denken: ‘ja maar zó wordt mijn storing niet opgelost?’ Dan is het des te leuker als die persoon toch tevreden is als ik weg ga. Ik krijg regelmatig complimenten. Soms ter plaatse, en soms bellen mensen achteraf naar de zaak om te zeggen dat ik goed werk heb geleverd.

Jij bent zij-instromer, zou je anderen deze zet aanraden?

Jazeker! Ga er gewoon voor. Mijn werkgever heeft gezegd: het maakt niet uit wat je kunt, het gaat erom dat je de juiste motivatie hebt en bereid bent om te leren. En dat is ook zo. Daarbij heb ik het enorm getroffen met mijn collega’s. Ze willen altijd helpen, vragen beantwoorden, iets uitleggen, voordoen, en noem maar op. Werk in de techniek is ontzettend gaaf. Iedere dag is anders.

Heb je nog een tip voor werkgevers die zij-instromers willen aantrekken?

Ja: stel mensen in de gelegenheid om ook parttime te werken. Ik denk dat vrouwen maar óók mannen echt eerder zouden instromen als dat mogelijk wordt. Iets meer flexibiliteit om werk en privé beter op elkaar af te stemmen zou de branche veel aantrekkelijker maken.

 

Wie verdient een plek in ‘Podium Gawalo’?
In deze rubriek komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Bent u of kent u zo iemand? Tip dan de redactie via gawalo@vakmedianet.nl. Geef daarbij aan wie onze aandacht verdient en waarom.

Reageer op dit artikel