partner nieuws

Energiezuinig wonen is een markt met potentie

energie

Steeds meer mensen willen hun woning verduurzamen. Hoe pluk je hiervan de vruchten als ondernemer? Drie tips.

Energiezuinig wonen is een markt met potentie

Energiezuinig wonen is markt met potentie, daarover houdt B2B-marketeer Saskia de Jong op 9 oktober een workshop, op Vakbeurs Energie. De Jong is gespecialiseerd in bewonerscommunicatie rond energieneutraal wonen.  Zij adviseert bedrijven zoals bouwondernemers, energieprofessionals en installateurs hoe zij bewoners via marketing kunnen verleiden tot duurzame woonoplossingen. “Steeds meer bewoners zijn ontvankelijk voor die verleiding”.

Bredere interesse voor energiezuinig wonen

“Energiezuinig wonen was tot voor kort vooral een hobby van een kleine groep mensen. Maar inmiddels is er bredere interesse. Er is nu een eerste grote groep consumenten die bereid is producten of diensten af te nemen om energiezuiniger te wonen.” Deze groep komt nu echt in beweging, zegt De Jong, mede doordat er de laatste tijd veel berichtgeving over energie is.

Nadenken over duurzame alternatieven

“Over Groningen, bijvoorbeeld, en de aardgaskraan die dichtgaat. Daardoor denken mensen na over duurzame alternatieven en kiezen ze er sneller voor. Hier liggen kansen voor de markt.” In haar workshop, onderdeel van het seminar ‘Energie besparen doe je nu’, geeft De Jong ondernemers marketingtips om die kansen te grijpen. Ook behandelt ze de marketingtoolkit die deze ondernemers op de website kunnen vinden.

Consumenten warm maken voor energiezuinig wonen: drie tips

Tip 1 – Praat over comfort en opbrengst

De consument wil weliswaar energiezuiniger wonen, maar is ook voorzichtig en afhoudend. Hoe trek je ze als ondernemer over de streep? De Jong: “Gebruik de juiste termen. Dat is één van de adviezen die ik tijdens de workshop zal geven. Zo doet het woord ‘comfort’ het goed. Maar ook ‘opbrengst’. Laat zien wat de aanpassingen kosten en op termijn opleveren. Bijvoorbeeld dat iemands huis meer waard wordt en dat hij bij verkoop dus zijn investering kan terugverdienen.”

Tip 2 – Van kleine naar grote stappen

“Veel huishoudens nemen al kleine maatregelen om te verduurzamen”, weet De Jong. “Denk aan ledlampen en tochtstrippen. Ook zetten steeds meer mensen de thermostaat iets lager.” Speel in op die ontwikkeling, zegt ze. “Haal hen over om grotere stappen te zetten. Geef hun het gevoel dat deze grotere stappen een logisch vervolg zijn op hun kleine. En laat zien dat ze voor dit vervolg hulp nodig hebben. Jouw hulp. Welke aanpassingen passen bij hun huis? En welke subsidies zijn er? Kijk altijd naar hun persoonlijke situatie. Alleen dan kun je het juiste advies  geven.”

Tip 3 – Gebruik de toolkit

Online staat een overzicht waarmee ondernemers bewoners kunnen vertellen welke besparing bij hun huis past. En of ze subsidies of leningen kunnen krijgen. De Jong: “Je bent de schakel tussen website en bewoners. De toolkit op de site bevat materiaal die je kan gebruiken in je adviesgesprekken. Denk aan factsheets, filmpjes, artikelen en beeldmateriaal over energiezuinig wonen. Tijdens mijn workshop laat ik je zien hoe je deze tools kunt inzetten bij bewoners. En hoe je hen overtuigt om juist met jou in zee te gaan.”

 

Seminar ‘Energiebesparen doe je nu’

De workshop van Saskia de Jong is onderdeel van het seminar ‘Energiebesparen doe je nu’, een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit seminar vindt plaats tijdens Vakbeurs Energie, op dinsdag 9 oktober van 11:30 tot 16:30 uur.

 

Reageer op dit artikel