partner nieuws

BIM-project de Pontsteiger: meer dan 3D

digitalisering

Het staat nog in de steigers, maar wordt nu al het meest spraakmakende gebouw van Amsterdam genoemd: de Pontsteiger. Niet alleen het opvallende ontwerp, maar ook de diepgang en detaillering maken dit BIM-project uniek.

BIM-project de Pontsteiger: meer dan 3D

Hoog detailniveau

Voor het Pontsteiger-project werken alle partijen samen in één model, waarin alles zichtbaar is. Het hoge detailniveau heeft consequenties voor de werkbaarheid van het model. BIM-modelleur Edgar Movsisyan, commercieel manager Jacob Smink en directeur Marco Koster van Steboma Ventilatietechniek vertellen over de uitdaging. Marco: “Om het model werkbaar te houden, hebben we het gebouw in vier delen moeten opdelen: de onderbouw, laagbouw, torens en brug.”

Pontsteiger in aanbouw

Daarnaast is een hoog detailniveau geen garantie voor een succesvol BIM-project, legt Edgar uit: “LOD zegt niet alles. We praten vooral over IFC-bestandsuitwisseling en NL-SfB coderingen, dat is belangrijker. Zelf steken we zo hoog mogelijk in op BIM en modelleren we alles in ieder geval zo specifiek en compleet mogelijk.”

Clashes voorkomen in de ontwerpfase

Het grootste voordeel van BIM is voor Steboma het verminderd risico op aanlopers in de uitvoering. Voorwaarde is wel dat álle modellen in het project aanwezig zijn. Marco: “Op het moment dat er bijvoorbeeld isokorfen of IDocks voor hangende balkons niet worden meegenomen in het model, loop je het risico dat je ondanks de goede afstemming toch nog aanlopers krijgt op de bouwplaats.”

Installaties Pontsteiger

Bijzonder in het project Pontsteiger is ook dat koperswensen in het ontwerpproces worden meegenomen. Zo maakt het team een overzicht van clashes die puur door kopers worden veroorzaakt. Marco licht toe: “Wanneer een koper een bad ergens anders wil hebben, heeft dit een impact op de boven- en de onderliggende installaties. Nu kunnen dit soort clashes op tijd opgelost worden. In een normaal proces zou dit niet zijn gesignaleerd.”

Liever in Revit

Voor de Pontsteiger zijn alle luchtinstallaties volledig met Stabicad for Revit uitgewerkt. Terwijl veel tekenaars vaak omwille van tijd ervoor kiezen een tekening in AutoCAD te maken, werken de modelleurs bij Steboma juist liever met Revit. Edgar: “Revit maakt het makkelijk om alles onder controle te houden, zoals de luchtsnelheid en diameters. Zelfs als anderen om een DWG-bestand vragen, maak ik liever de tekening eerst in Revit. In AutoCAD teken je misschien sneller, maar dan mis je vanaf de start al functionaliteit.”

vlnr: Jacob Smink, Edgar Movsisyan, Marco Koster

“Belangrijk in het ontwerpproces is dat uiteindelijk de juiste informatie de werkvloer bereikt”, vertelt Jacob. “We tekenen alles zodat ze het later kunnen maken.” De meeste voorbereidingstijd zit dan ook niet zit in het modelleren zelf. Edgar: “Met Stabicad for Revit kun je snel je model opzetten, dimensioneren en berekenen, het is een heel intelligent programma. De meeste tijd zijn we kwijt met het maatvoeren en het maken van prefabsheets en werktekeningen. Vaak wordt de monteur vergeten die met de tekeningen op de bouw staat. Hij moet de sparingen goed kunnen zien met de afmontage erop. Hij kan niets met een werktekening met stuklijsten, coderingen, en alle maatvoeringen. Je moet de juiste links uitzetten.”

Meer dan 3D

Met het prestigieuze Pontsteiger project bewijst Steboma dat BIM veel meer is dan alleen 3D. Het draait om het delen van de juiste informatie, op de juiste manier, op het juiste moment, met de juiste partners. Marco: “Belangrijk is dat de bouwcombinatie mee blijft groeien. Over twee jaar zal zowel de woningbouw als de utiliteit alles in Revit doen. Het is wel of geen BIM: je kunt niet ‘een beetje’ aan BIM doen. BIM zoals we het in dit project hebben toegepast gaat erg ver, maar het is absoluut de toekomst.”

Reageer op dit artikel