nieuws

“BIM is hard werken voor een mooi resultaat”

digitalisering

Technisch directeur Armand van Andel van Megens Installaties is er helder over. “BIM is hard werken voor een mooi resultaat.” 

“BIM is hard werken voor een mooi resultaat”

Vijf jaar geleden startte het Drutense installatiebedrijf Megens Installaties met BIM. Veel projecten worden opgepakt in het samenwerkingsverband ‘Wij maken het goed’ met zusterbedrijven Indusa Installaties en Nillesen Installaties.

De Winckelsteegh

Megens is gespecialiseerd in het engineeren, installeren en beheren van beveiligingsinstallaties, elektrotechniek, meet- en regeltechniek hvac- en Gawalo-installaties. Het ongeveer tachtig medewerkers tellende bedrijf (inclusief zusterbedrijven ongeveer 120) realiseerde het woningbouwproject De Winckelsteegh. BIM dient hier als basis voor de projectlogistiek van calculatie tot beheer.

‘Andere fase’

Het lijkt zo logisch, schetst Van Andel. “Bestek, calculatie, het uitvoeren en tot slot onderhoud. Maar als je gaat Bimmen komt er meer bij kijken, je zult bepaalde werkzaamheden in een andere fase van het project moeten oppakken dan dat je gewend bent. Het gaan noteren hoe je het wilt gaan doen, is slechts het topje van de ijsberg. Eronder zitten de mensen, je organisatie. Samen moeten we het uitvoeren.”

Cultuuromslag

Van Andel signaleert dat om te gaan Bimmen een cultuuromslag nodig is. Van Andel: “Het ideale plaatje is dat in het voortraject alle kennis gewaarborgd is en dat de installateur er verder mee kan. In de praktijk zie je dat veel opgedane kennis bij het ontwerp verloren gaat, bijvoorbeeld omdat er door de installateur met andere software wordt gewerkt. Je moet dus in de calculatiefase al je keuzes maken. Of het nu gaat om de fabricaat van pompen of toeleveranciers van kanalen. Standaardiseren, zonder uit het oog te verliezen dat een project niet standaard is maar uniek.”

Uitdagingen

Een van de grootste uitdagingen voor Megens is om vanuit de fabrikanten data te krijgen waarmee de projecten kunnen worden geengineerd. Van Andel: “We willen van de producten graag de GLN code (Global Location Number, red.) alsmede het artikelnummer van de fabrikant weten. Als we die data uit de tekening krijgen dan kunnen we deze een-op-een in onze bestandsoftware gebruiken. Inmiddels gaat het stukken beter, maar toen we vijf jaar geleden met revit begonnen was dat én het ontbreken van visuele content onze beperking.”

IPad

Een andere uitdaging is het delen van de geengineerde informatie met de werkvloer. Als het project is geengineerd dan krijgen de monteurs een 2D-tekening mee. Van Andel: “Ze krijgen de tekening per bouwlaag, per discipline. Goed inzicht welke disciplines over elkaar liggen en met elkaar kruizen is lastig

Je moet in de calculatiefase al je keuzes maken

te delen op zo’n tekening en dit kan onduidelijkheid geven bij de monteur.” Reden dat Megens binnenkort de monteurs met een IPad op pad gaat sturen, zodat ze in 3D te zien krijgen wat er moet gebeuren. “De kennis die we hebben ingebracht in het project, kunnen we zo beter delen met de monteurs. Bovendien wordt de mogelijkheid aan de monteur gegeven om digitaal terug te communiceren, dit werkt voor iedereen gemakkelijker.”

Data delen

Voor de toekomst ziet Van Andel nog een rol weggelegd voor fabrikanten. “Deel de onderhoudsinformatie van onder andere ketels. Bijvoorbeeld een keer per jaar poetsen (onderhoud), eens in de twee jaar ontstekingspennen vervangen, met die data kunnen we iets. We willen er naar toe dat we vanuit het BIM-model naar onze onderhoudssoftware kunnen en van daar uit storingen en onderhoudsintervallen kunnen bijhouden en delen met de monteur. Met Syntess zijn we momenteel hard bezig om dit te realiseren. Nu al maken we gebruik van de onderhoudsmodule en de digitale webwerkbon van Syntess.”

Lees meer ervaringen met BIM in vakblad Installatie Journaal en vakblad Gawalo.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels