Martijn Verspeek: "Met social media van klanten naar fans"

Martijn Verspeek van Installatiebedrijf Verspeek in Valkenswaard is niet alleen 'aanvoerder' van zijn bedrijf maar ook succesvol verhalenverteller op social media over medewerker- en klantgerichtheid en marketing. Hoe bereikte hij de status van topinfluencer in de installatiebranche?

In de reeks “Podium Gawalo” komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

In deze aflevering is dat Martijn Verspeek. Hij is niet alleen ‘aanvoerder’ van zijn bedrijf,  Installatiebedrijf Verspeek in Valkenswaard, maar ook succesvol verhalenverteller op social media over medewerker- en klantgerichtheid en marketing.

Tekst: Marion de Graaff, Beeld: NFP Fotografie

Je staat bekend als ‘topinfluencer in de installatiebranche’. Hoeveel volgers heb je nu?

Geen idee, dat boeit me ook eigenlijk helemaal niet. Ik deel zaken op social media omdat ik het leuk vind om ons verhaal te vertellen en ik hoop dat ik er mensen mee kan inspireren.

Hoe is dat social media gebeuren ooit begonnen?

Ik brak een jaar of acht geleden mijn pols en kon niet werken. Ik hing wat op kantoor rond, tot iemand zei: je moet je eens gaan verdiepen in social media, dat is echt iets voor jou. Na drie dagen mopperen – dat is nìks voor ons, dat is alleen voor grote bedrijven – dacht ik, misschien moet ik er toch maar eens naar kijken en maakte een twitteraccount aan.

Wat deelde je in die begintijd?

In het begin was het vooral zakelijk: als we een extra bus hadden aangeschaft, of nieuwe apparatuur, bijvoorbeeld voor lekdetectie. Het mooie van social media is dat je met weinig moeite, wat foto’s en een regeltje tekst, in één klap heel veel mensen kunt bereiken. Ik kreeg er goede reacties op.

Inmiddels zijn je posts niet alleen maar zakelijk meer. Waarom is dat?

Ik realiseerde me dat je ook heel goed de ‘binnenkant’ van je bedrijf kunt laten zien. Dat voegt wat toe, mensen hebben dan het gevoel dat ze je een beetje kennen, al voordat je echt bij hen over de vloer komt. Je kunt via social media je identiteit laten zien: waar sta je voor, wat vind je leuk of belangrijk. Al die dingen zeggen wat over ons bedrijf, waarvan ik het uithangbord ben.

De meeste installateurs zijn niet zo (social)mediaminded, hè?

Dat klopt, ze zijn vaak nogal conservatief en van daaruit terughoudend. En dat is jammer, ze hebben zoveel moois te vertellen. Social media kan een mooi verlengde zijn van je activiteiten en ze geven jou en je medewerkers een podium.

Waarom doe jij het heel nadrukkelijk wel?

Omdat ik zo kan laten zien hoe enthousiast en gedreven wij zijn, en we genieten vaak met het hele team van de reacties die we op de berichten krijgen. Wij hebben dus geen klanten maar fans. Ik merk ook dat het richting ons team doorwerkt. Ik hoor vaak dat onze mensen hier graag werken of stage lopen. Dat komt dan weer omdat ik ook de medewerkers bij het social media gebeuren betrek. We worden daardoor een beetje een familie en dat werkt heel fijn.

Waar haal je de tijd vandaan?

Ja, dat gaat een beetje tussendoor. Ik heb inmiddels de nodige ervaring, dus ik kan het heel snel, haha. Het is niet zo dat ik denk: ik ga er vanmiddag eens even voor zitten. Of: ik moet elke dag twee berichten posten. Het is wel zo dat ik over elke post heel goed nadenk en ook over op welk platform ik het ga plaatsen. Toevallig zijn we nu met een bureau een strategie voor een nieuw concept aan het ontwikkelen. Dat doen we natuurlijk wel heel gestructureerd.

Ha, interessant! Wat gaat er gebeuren?

Dat kan ik nu nog niet vertellen. Maar ik zou zeggen: houd vooral LinkedIn en Twitter in de gaten. Dan kun je het niet missen!

Eerder in ‘Podium Gawalo’

Installateurs zijn altijd nodig
Sander Rohaan, projectleider bij Winkels Techniek, ziet niet alleen de bedreigingen maar ook de kansen van de coronacrisis en begeleidde al verschillende ‘Corona-projecten’.

“Ik vind dit vak gewoon geweldig”
Sander Damsma won de Skills Heroes kampioenschappen 2020 en werd daardoor voor de tweede keer op rij Nederlands kampioen ‘sanitaire- en verwarmingstechniek’.

Succesvolle energietransitie begint bij de mens
Stijn Tholhuijsen, ontwikkelaar bij Heijmans Vastgoed, was captain van het winnende team bij de eerste editie van de Techathon. Zijn team won met het plan ‘Goede Morgen: een procesaanpak voor wijkgerichte verduurzaming’.

Stress in de bouw bespreekbaar maken
Hans Andriessen, oprichter van coachingpraktijk BouwMind, werkte ruim 25 jaar als loodgieter tot hij een zware burn-out kreeg. Nu wil hij stress bij bouwvakkers en installateurs uit de taboesfeer halen.

Van freelance monteur naar ‘directeur-geluksvogel’
Patrick Schimmel begon twee jaar geleden voor zichzelf met duurzame installaties als specialisme. Als directeur van Schimmel Techniek Duurzame Installaties heeft hij nu tien werknemers in dienst.

Alle handen tellen mee
Jeroen Voswinkel, operationeel directeur van Talent4Service in Eindhoven, leidt zijinstromers op tot toekomstige topmonteurs.

Verwarmen en koelen zonder cv-installatie of warmtepomp
Joost Straat, verduurzamer bij adviesbureau INNAX in Veenendaal, liet voor zichzelf en zijn gezin een energiepositieve woning bouwen zonder cv-installatie of warmtepomp voor verwarming of koeling.

‘Installateurs, houd de waterstofontwikkeling in de gaten’
Mara Wustmans, adviseur gebouwinstallaties bij Royal Haskoning DHV, ontwierp een energieneutraal en zelfvoorzienend theater als afstudeeropdracht voor de opleiding HIT-W. De opgewekte energie wordt opgeslagen in waterstof.

Wij willen zelf de koers bepalen
Stefan te Veluwe is de kersverse manager van het Unica Innovation Center. Hij gaat samen met klanten de levensvatbaarheid van nieuwe concepten toetsen.

Infraroodpanelen in textielsorteercentrum: minder stof en minder lawaai
HendrikJan Groen van installatiebedrijf Groen en Leutscher in Eesveen legde onlangs voor de eerste keer elektrische verwarming aan. Hij hing 28 infraroodpanelen op bij het Regionaal Textiel Sorteer Centrum in Steenwijk.

Vooroplopen in de energietransitie
Matthijs de Pater nam in 2018 installatiebedrijf Steenbruggen over. Hij gaf het bedrijf een nieuwe naam en koos daarbij voor “een nieuwe uitstraling met een sterke nadruk op duurzaamheid”.

Van secretaresse naar servicemonteur
Sandra van Assen, servicemonteur bij Breman Woningbeheer Zuid in Weert maakte een opmerkelijke carrièreswitch. Ze was secretaresse en ging als zij-instromer het installateursvak in.

Wie verdient nog meer een plek in ‘Podium Gawalo’?

In deze rubriek komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Bent u of kent u zo iemand? Tip dan de redactie via gawalo@vakmedianet.nl. Geef daarbij aan wie onze aandacht verdient en waarom.

Dit vind je misschien ook interessant