nieuws

Nieuw CLV-systeem voorkomt storingen in cv-ketels

klimaattechniek

VFK en Rofaga ontwikkelden een afvoersysteem dat altijd goed kan functioneren op de door de VFK geproduceerde hr-ketels met een C10-typering. Dit nieuwe systeem is voor de branche een enorme verbetering, aldus beide verenigingen.

Nieuw CLV-systeem voorkomt storingen in cv-ketels

Bij een Combinatie-Luchttoevoer-Verbrandinggasasafvoersysteem (CLV-systeem) zijn verschillende verwarmingsketels verticaal gekoppeld aan een gemeenschappelijk afvoerleiding. CLV-systemen worden toegepast in gestapelde bouw en flatgebouwen. Een CLV-systeem is een buis-in-buis-systeem, waarin de binnenste buis de rookgassen afvoert naar het dak en de buitenste buis de toevoer van lucht naar de cv-ketels regelt.

Rookgas in toevoer cv-ketel

Doordat de buis aan de onderkant open is, konden bij de oude CLV-systemen de rookgassen in de toevoer van de cv-ketels terecht komen. In het nieuwe C10-CLV-systeem dat Rofaga en VFK ontwikkelden, is dit probleem opgelost. De onderkant van de buis is in het nieuwe systeem dicht, waardoor de rookgas niet meer in de luchttoevoer van de hr-ketels terecht kan komen.

Uitkomst voor hr-ketels in hoogbouw

Het nieuwe CLV-systeem is vooral een uitkomst voor mensen in hoogbouw die een hr-ketel willen,  zo zegt Henk Sijbring, voorzitter van de Vereniging van Fabrikanten van Ketels voor centrale verwarming (VFK). “Voorheen ontstonden dan vaak problemen met de terugstroming van rookgassen. Dat komt doordat de temperatuur van de rookgassen van een moderne hr-ketel condenseren en daar hoort een passende rookgasafvoer bij. In een grondgebonden woning maakt de installateur dan gewoon een nieuw pijpje door het dak, maar bij flats ligt dat toch wat lastiger.”  

Vrije keuze hr-ketel

Jan Mondria, directeur van Breman Schoorsteentechniek en voorzitter van de technische commissie van Rofaga, bevestigt dat het systeem een oplossing is voor gebouwen met meerdere eigenaren die op hetzelfde rookafvoerkanaal aangesloten zijn en toch een vrije keuze voor een zeer energiezuinige hr-ketel willen. “We zijn nu eigenlijk weer net zo ver als bij de intrede van de vr-ketels. Elke moderne cv-ketel past op de rookgasafvoer.

Storingen in de schacht

Dat geldt dus niet voor de oude cv-ketels, licht Mondria nog toe. “Het door elkaar gebruiken van oude en nieuwe cv-toestellen in gestapelde bouw is erg onverstandig. We raden we dit af, omdat dit uiteindelijk altijd leidt tot storingen in de gehele schacht.”

 

Lees het hele artikel over het nieuwe C10-CLV-systeem

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels