partner nieuws

Minder misgrijpen met minder busvoorraad

Installatiebranche

Een optimale busvoorraad is een voorraad die niet te groot en niet te klein is, alle benodigde onderdelen bevat en waar geen verouderde of nooit gebruikte onderdelen in zitten. Maar hoe bereik je dat? Het nieuwe RFID-systeem van Rensa biedt hulp.

Minder misgrijpen met minder busvoorraad

Wilco Oudshoorn van installatiebedrijf GOK BV uit Amsterdam is een man die zijn zaakjes graag goed op orde heeft. Eén van de dingen die hij zich twee jaar geleden voornam, was het optimaliseren van de voorraden van zijn zeven bussen en het minimaliseren van zijn magazijnvoorraad. Vierkante meters zijn tenslotte duur, zeker in Amsterdam. Hij kwam in contact met Gary Knight van Rensa, die op dat moment bezig wat met een pilot over RFID, een scansysteem voor onderdelen. Oudshoorn sloot aan bij de ontwikkeling en het testen van het systeem, en vertelt over zijn eerste ervaringen.

 

Bekijk de animatie over hoe RFID wordt ingezet

Cynische monteurs

“Wat belangrijk is om te weten, is dat we voor we met RFID startten, zo’n 10.000,- tot 12.000,- euro aan voorraad in de bus hadden liggen”, vertelt Oudshoorn. “Dat zag je binnen vier maanden teruglopen naar 6.000,- euro en nu is het zelfs 5.000,- euro.” De kleinere busvoorraad zorgde voor enig cynisme bij de monteurs, totdat ze merkten dat ze minder vaak misgrepen. Oudshoorn schat dat het aantal ‘missers’ met 40 tot 50% is gedaald. “Wat ik ook erg handig vind, is dat je zelf de controle hebt over de frequentie en de planning van je scans. Je kunt scannen zodra je een moment tijd over hebt.”

Optimale busvoorraad

RFID werkt als volgt: Rensa heeft alle ketelonderdelen getagd. Een installateur die een scanner en een RFID-abonnement heeft, kan alle ketelonderdelen in zijn bus snel en op elk moment scannen. Vervolgens kan hij deze resultaten combineren met bijvoorbeeld de standaard voorrraadlijst voor elke bus, maar ook met gegevens over bezoeken aan de Rensa-balie. Ziet hij dan dat een monteur in een maand tijd zes keer hetzelfde onderdeel bij de balie heeft gehaald, dan betekent dat dat er meer van deze onderdelen in de bus moeten liggen. Onderdelen die de bus nooit verlaten, hoeven ook niet op voorraad te liggen. Gary Knight van Rensa: “Daarnaast is het mogelijk om de ‘houdbaarheid’ van onderdelen in te zien. Zo kun je verouderde onderdelen vanwege garantietermijnen van de fabrikant

Wat is RFID?

RFID  (radio frequency identification) is een manier waarbij artikelen worden getagd met een chip met informatie erop. Een scanner leest deze tags vervolgens uit. De resultaten zijn te bekijken op de computer. Voordeel van het systeem is niet alleen een onmiddellijk inzicht in de busvoorraad, maar meerdere scans geven ook aanwijzingen voor het optimaliseren van de busvoorraad. Uiteindelijk kan het er zelfs toe leiden dat iedere bus zijn eigen, unieke voorraad krijgt, afgestemd op de taken van de monteur. Op dit moment heeft Rensa alle ketelonderdelen getagd. Het RFID-systeem van Rensa is ‘open’, wat wil zeggen dat ook fabrikanten en andere groothandels van het systeem gebruik kunnen maken.

Reageer op dit artikel