partner nieuws

“Met een mooi magazijn alleen red je het niet meer”

Installatiebranche

De bouw digitaliseert. Architecten, aannemers en installateurs BIMmen en zoeken de samenwerking met elkaar. Zowel met opdrachtgevers, woningcorporaties als onderaannemers. Projecten worden steeds grondiger voorbereid en dat vraagt om een andere rol van de groothandel. Hoe dat er uitziet, bespreken logistiekdeskundige Walther Ploos van Amstel*, logistiek engineer bij Rensa Jur Hofland en directeur logistiek bij Rensa Job Schouten met elkaar tijdens een ontmoeting bij Rensa.

“Met een mooi magazijn alleen red je het niet meer”

Grootste uitdaging: digitalisering

Het gesprek begint met de vraag wat de komende jaren de grootste uitdaging is voor de groothandel. “Die zit hem in de digitalisering bij jullie klanten”, zegt Ploos van Amstel. “Dat gaat in de bouwketen heel erg hard. Gebouwen worden steeds vaker helemaal voorbereid in BIM. Dat is mooi, maar ook lastig. Je moet alles van tevoren vastleggen, maar fouten die mogelijk voorkomen op de bouwplaats heb je dan wel vooraf al te pakken.”
En wat is dan het effect van die digitalisering? “Een aannemer of installateur kwam vroeger pas een bestelling doen als hij bij wijze van spreken al op de bouwplaats stond. Nu kan hij al ver van tevoren bepalen: wat heb ik nodig? En: wat is de slimste manier om dit bij mijn mensen te krijgen? Daarnaast krijg je als groothandel te maken met een veel grotere transparantie. Tien jaar geleden kon je in deze sector geen prijzen vergelijken. Nu weet je zo wie de goedkoopste is.”

 

Voedselindustrie als voorbeeld

Tijdens het gesprek komt de voedselindustrie regelmatig langs als voorbeeld. Maar toch zijn er grote verschillen met de bouw, zegt Ploos van Amstel: “Levensmiddelen zijn veel makkelijker. Het zijn eigenlijk permanente reserveonderdelen, want een pakje boter heb je elke week nodig.
In de installatiesector heb je het over grote projecten.” Jur Hofland: “Die grote projecten zijn voor ons erg lastig. Als we in een keer dertig afsluiters moeten leveren, waarvan we er normaal gesproken drie per jaar verkopen, dan kan dat niet als er een dag van tevoren besteld is.” Ploos van Amstel vult aan: “En je eindigt met torenhoge voorraden. Vroeger bepaalde je je voorraden op basis van historische vraag. Nu kun je hele strikte afspraken met klanten gaan maken. Dus die hele digitalisering is de grootste uitdaging voor jullie.”

 

Cultuurverandering

“Hoe denk je dat de bouwsector er in 2025 uitziet?” vraagt Job Schouten aan Ploos van Amstel. “Er is nog een hele grote cultuurverandering nodig. Op dit moment werkt 80% van de aannemers met BIM, maar dan gaat het vooral om tekeningen uitwisselen. Daar zie je nu een versnelling in komen door jongeren met veel meer kennis over integratie en planning.” Hoe moet de groothandel daar op inspringen? “Ik denk dat groothandel steeds meer strategische relaties moet aangaan met aannemers en installateurs. Nu is het nog vaak een beetje los-vast; je kijkt per project wie de toeleverancier wordt.”
Jur Hofland beaamt dat: “Onze klanten hebben geen vaste contracten met leveranciers, maar wisselen steeds en kopen bij wijze van spreken een dag voor het project in.”
“Dat gaat veranderen”, zegt Ploos van Amstel. “Je ziet nu al dat steeds meer dat de relatie tussen aannemers en onderaannemers strategisch wordt. Je kunt niet van elkaar leren als je telkens met andere partners werkt. Hofland: “We hebben nu een klant die altijd met dezelfde aannemer werkt. Die wil ook een vaste groothandel voor een bepaald type project.”

 

Duurzaamheid

Ploos van Amstel: “Als groothandel moet je behalve kennis van het product zelf ook kennis hebben over duurzaamheid. We gaan steeds meer BREEAM-achtige gebouwen krijgen, en dan moet je kunnen laten zien dat alle componenten in een gebouw duurzaam zijn. Je hebt als groothandel echt een adviserende rol. Vervolgens kun je in de onderhoudsfase een rol spelen als vaste partner. Een prachtig magazijn en goede logistiek, dat was vroeger heel belangrijk. Maar nu is het belangrijk dat je zorgt dat de installateur en aannemer zijn werk optimaal en ongestoord kan doen.”
“Overigens hebben we het nu over de heenstroom (materialen die naar de bouw toegaan, red.), maar de materialenstroom die terug gaat komen, is ook waardevol en interessant. 55% van het afval in steden is bouwgerelateerd. Hergebruik begint met weten wat je waar hebt. Daar zitten nog heel veel kansen. Met name de groothandel heeft daarvoor de kennis.”

 

Volle bus

Gaandeweg komt het gesprek op het RFID-systeem van Rensa, waarvan Walther Ploos van Amstel een demonstratie heeft gekregen. Hij ziet grote voordelen. “Je wilt precies weten wat er in je voorraad zit, in de bus, het magazijn, op de bouwplaats of in een bouwhub. Je moet ook weten wat er níet in je voorraad hoort te zitten. Het is een beetje zonde als je materialen bij je hebt die ergens anders dringend nodig zijn. Daar gaat RFID in helpen.”
Jur Hofland: “Onze klanten hebben vaak voor meer dan 10.000,- euro aan waarde in de bus zitten. Ze rijden dus structureel met busjes rond die veel te vol zitten.” Ploos van Amstel: “We hebben onderzoek gedaan onder leden van de Uneto-VNI: 60% van wat er in de bus zit, beweegt nooit. Zonde. En je hebt ook eens een grote bestelbus nodig.”

 

Plannen 2.0

Welke tips heeft Walther Ploos van Amstel tot slot nog voor het RFID-systeem van Rensa? “De eerste tip is: kies voor een open standaard. Het is heel slim dat Rensa hiervoor gekozen heeft. Collega’s kunnen aanhaken en installatiebedrijven kunnen ook zelf tags maken. Het zou mooi zijn als de businformatie helemaal realtime wordt. Dan kun je namelijk servicemonteurs gaan plannen op basis van de kans dat ze iets kunnen repareren. Je kunt dan signaleren of een monteur alle benodigde onderdelen bij zich heeft of dat hij nog iets extra moet meenemen. Je gaat plannen 2.0.”

* Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel is adviseur op het gebied van logistiek, supply chain management en distributie. Hij schreef een dik boek over logistiek en geeft les op verschillende hogescholen en universiteiten. Ploos van Amstel is uitgenodigd door Rensa om van gedachten te wisselen over de toekomst van de groothandel, de veranderingen binnen de sector en specifiek over RFID, radio frequency identification.

 

Reageer op dit artikel