partner nieuws

Trends en uitdagingen voor de installatiewereld

Installatiebranche

Het woord gasloos lag op ieders lippen tijdens de VSK, de vakbeurs voor de installatiebranche. In de stand van BUVA vertelde Jan-Paul Schop van USP over de uitdagingen voor fabrikanten en installateurs en hoe zij hier adequaat op kunnen inspelen. Het BouwKennis Jaarrapport vormt het uitgangspunt van zijn bevindingen.

Trends en uitdagingen voor de installatiewereld

Alle stoplichten staan momenteel op groen. Er heerst een Hosanna-stemming in de markt. De economische groei is er en daarmee is ook het consumentenvertrouwen terug. Naast het herstel van de nieuwbouwwoningmarkt en het feit dat mensen weer gaan verhuizen, moet ook alle bestaande bouw worden verduurzaamd. Het staat er kortom, heel goed voor, vertelt Jan-Paul Schop.

 

Gasloos?

Maar er zijn ook bedrijven die zich momenteel achter de oren krabben. Want, wat doe je als Nederland gasloos wordt? Schop: “Fabrikanten die alleen ketels fabriceren moeten zich toch lichtelijk zorgen gaan maken. Die markt gaat niet van vandaag op morgen veranderen, maar dat die markt gaat krimpen dat mag duidelijk zijn. Steeds meer nieuwbouw wordt ketelloos gebouwd.”

Volgens Schop is de kans groot dat je in de woningbouwproductie van 2020-2021 geen cv-ketel meer ziet. “In de vervangingsmarkt zal de ketel steeds minder een rol spelen en is de warmtepomp in opmars. Als je als fabrikant hierover nu pas gaat nadenken, dan heb je wel een issue.”

Het roept ook de vraag op of de cv-installateur al klaar is om warmtepompen te gaan installeren. “Nu weet hoogstens tien procent van de hoed en de rand, de rest van de installateurs is nog niet zo ver. Zij moeten het product echter wel gaan aanbieden en daar ligt een flinke uitdaging.”

Schop komt met het schrikbarende voorbeeld van de gebalanceerde ventilatie in Vathorst. “De keten was destijds niet klaar om dit toe te gaan passen. Het product was echter fantastisch. De branche liep door de gemaakte installatiefouten een flinke reputatieschade op. De focus lag bij de industrie destijds heel sterk op Research & Development, maar als de keten niet klaar is voor de toepassing, dan kan je veel verzieken, zoals toen wel is gebleken.”

Jan-Paul Schop van USP schetst op de stand van BUVA de uitdagingen voor de markt in de komende jaren.

Concept, concept, concept

Een trend die je ook ziet, is de opgang van ketensamenwerking, signaleert Schop. “Bedrijven gaan steeds meer projectoverschrijdend met partners werken. We hobbelen minder van project naar project, zoals voorheen gebeurde. Toen werd telkens het wiel opnieuw uitgevonden, met als gevolg hoge faalkosten en verlies van kennis.”

Er wordt nu meer en meer structureel samengewerkt, vertelt Schop. “En dat zie je bijvoorbeeld terug door de opgang van allerlei renovatieconcepten. Ook in de nieuwbouw is er steeds meer sprake van conceptbouw. Er gaat wel een wildgroei aan concepten ontstaan. Je moet niet denken dat je, als je als fabrikant of bouwbedrijf een concept hebt ontwikkeld, de enige bent. Zet als fabrikant een goed concept neer en zorg voor een uitstekende relatie met een bouwbedrijf of installateur. Die zullen dan bij een volgend project veel minder geneigd zijn om op zoek te gaan naar een nieuw concept.”

 

Samenwerking is cruciaal

De installateurs en fabrikanten hebben elkaar dus nodig. Samenwerking is écht cruciaal. “Je ziet dat een partij als Nest in een keer een trend als domotica op de kaart zet. Als je als fabrikant niet oplet dan ben je het haasje.”

De fabrikant kan zich niet meer uitsluitend met het product onderscheiden, weet Schop. “Want slechte producten worden niet meer gemaakt. Je zult dus concepten moeten bieden omdat de markt daar naar vraagt. Fabrikanten zullen ook steeds vaker  leverancier worden van (deel)componenten van een concept. De consumenten zoeken oplossingen in plaats van losse producten.”

Conceptaanbieders zullen dan ook moeten nadenken over hoe je een concept in de markt zet en hoe je daarover communiceert. Je moet daarnaast een productgarantie afleveren. Superbelangrijk meent Schop. “De consument gelooft je niet meer op je blauwe ogen. Je moet in de keten opleiden, begeleiden tijdens een project en een goede service bieden aan de eindgebruiker.”

De prestatie van de installatie wordt daarbij steeds vaker gecontroleerd. Dat is een reden om de kwaliteit zeker te stellen, onder andere door een goede samenwerking en het geven van garanties. “Fabrikanten moeten partners gaan zoeken die voor kwaliteit staan en producten kunnen toepassen.”

 

Grote rol voor fabrikanten

De markt wordt nu gedwongen tot verandering. Duurzaamheid en energiebesparing zijn een must. Schop: “De wetgeving ligt er. De oplossingen zijn er. Vroeger werden die simpelweg door de keten heen gepusht en de installateur was niet in staat om die goed te verkopen – een uitzondering daargelaten, natuurlijk.”

De fabrikanten van nu kunnen veel gaan betekenen. “Die kunnen de markt uitleggen waarom ze voor een duurzaam product moeten kiezen. Een partij als BUVA kan de consument laten weten: ‘ga voor duurzaamheid en kies een oplossing voor een langere termijn’, zoals een warmtepomp. Kortom, spannende tijden met meer dan genoeg uitdagingen voor de markt in de komende jaren.”

 

Reageer op dit artikel