partner nieuws

BIM: het nieuwe werken?

Installatiebranche

In 2011 was het nieuwe werken een hot topic. “Deze tijd vraagt om een andere benadering van werk. Vandaag moeten we echt anders naar werk kijken. De medewerker van nu is anders dan de persoon die tien jaar geleden bij u in dienst kwam.”

BIM: het nieuwe werken?

Met deze en vergelijkbare teksten moesten we eraan geloven. De werkende wereld zou nooit meer hetzelfde zijn. Gelukkig bleef een aantal mensen nadenken: “We willen dat iedereen op kantoor werkt. Als je in dezelfde ruimte werkt, stel je makkelijker vragen. We willen echt dat iedereen elkaar helpt.”

Ervaring rijker
Het is 2016. Het nieuwe werken is geen hot topic meer. De interessehype is afgezwakt tot normale proporties. We doen weer gewoon ons werk – het oude werk. Een ervaring rijker en misschien ook wel een illusie armer.

De hype cycle
Onderzoeksbureau Gartner gebruikt de hype cycle om te laten zien in welke fase een bepaalde nieuwe technologie zich bevindt. Lang niet elke technologie slaagt erin door te breken na het ‘dieptepunt van ontgoocheling’. In zekere zin was het nieuwe werken ook zo’n hype. Na een paar ontgoochelingen bleek het echt niet aan te slaan en doofde het kaarsje langzaam uit.

BIM als het nieuwe werken
Ik wil een paar lijnen doortrekken richting Building Information Modeling (BIM). De tijd ligt niet heel ver achter ons dat BIM gepresenteerd werd als het nieuwe werken. Grote beloften waren niet van de lucht. De broodnodige en nog steeds gezochte faalkostenreductie zou vanzelf gerealiseerd worden. Niemand zou meer werken zoals vroeger. Geen bouwproject zou meer hetzelfde zijn – het einde van inefficiëntie.

Gekwalificeerde mensen
Inmiddels weten we beter. Voor velen heeft de ontgoocheling plaatsgemaakt voor realiteitszin: we staan weer met beide benen op de grond en realiseren ons dat BIM de inzet van goed gekwalificeerde mensen niet overbodig maakt.

Op de helling van verlichting
We doen weer gewoon ons werk – het oude werk. Of moet ik zeggen: het echte werk? En daarmee zijn we bij de kern van mijn betoog: BIM is de hype definitief ontgroeit en daarmee zeker niet alleen iets voor techies of freaks. Bedrijven die BIM LIVE zijn, zitten (om met Gartner te spreken) op de helling van verlichting. Zij beginnen de vruchten te plukken van de BIM-stappen die ze gezet hebben. Misschien zitten ze nog niet op het plateau van maximale productiviteit, maar er zijn genoeg lessons learned waar ze hun voordeel mee kunnen doen. Zij maken de beweging vooruit en omhoog. En door het delen van die lessons learned zetten ze anderen in beweging!

Essentie van bouwen
BIM is samenwerken. En dat is de essentie van bouwen al zolang als er op aarde gebouwd wordt. Mensen die met elkaar om tafel gaan, kennis delen, vooruit willen komen. Daarmee is BIM eerder het oude dan het nieuwe werken. Maar wel op een betere manier. Want we hebben geleerd (en leren nog steeds) langs de hype cycle.

Adoptie van BIM
In Duitsland reageert men anders op hypes. Natuurlijk: men houdt van Vorsprung durch Technik. Maar zolang die voorsprong te behalen is met bekende technologie maakt een hype in Duitsland weinig kans. Dat blijkt overduidelijk wanneer je kijkt naar de adoptie van BIM in Duitsland – die is aanmerkelijk lager dan in Nederland. Wordt er daardoor slechter gebouwd? Zeker niet. Al het nieuwe is zeker niet per definitie beter. Maar door niet mee te gaan met een hype, onthoud je jezelf wel de mogelijkheid en de kansen om te leren, om verder te komen.

Blij dat ik een Nederlander ben…

Edwin Schalk is Business Development Director bij Stabiplan

Reageer op dit artikel