partner nieuws

Technische Unie heeft eerste volledig elektrische vrachtwagen in gebruik genomen

Installatiebranche

Vanaf vandaag verzorgt Technische Unie de dagelijkse distributie in de regio Amsterdam ook met een volledig elektrische vrachtwagen. Technische Unie, dé groothandel in technische installatiematerialen, draagt hiermee bij aan een beter leefklimaat. Daarnaast past de inzet van de elektrische vrachtwagen uitstekend binnen de doelstelling van Technische Unie om de CO2-uitstoot van haar onderneming in 2015 met tien procent te reduceren. Als schakel in de keten tussen fabrikant en klant hecht Technische Unie veel belang aan milieubewust ondernemen. Naast duurzaam transport vertaalt dit zich bijvoorbeeld in het beschikbaar stellen van informatie over ‘groene’ alternatieven voor installatiematerialen en in een sterk gereduceerd gebruik van verpakkingsmateriaal.

Technische Unie heeft eerste volledig elektrische vrachtwagen in gebruik genomen


De officiële ingebruikname van de elektrische vrachtwagen, op 26 januari jl., vond plaats  in aanwezigheid van drie belangrijke partners: fabrikant All Green Vehicles, chassisleverancier MAN truck & bus en de gemeente Amsterdam, die het milieuvriendelijke initiatief van Technische Unie met een investeringssubsidie faciliteerde. Alle drie zien elektrisch vervoer als een goede mogelijkheid om te voldoen aan de steeds strengere regelgeving op het gebied van milieu. Daarbij delen zij de mening dat de techniek nu zover is gevorderd dat elektrisch vervoer daadwerkelijk kan worden geïmplementeerd. Voor de gemeente Amsterdam speelt luchtkwaliteit een belangrijke rol. Door het promoten en faciliteren van elektrisch vervoer wil de gemeente voorkomen dat de stad op den duur ‘op slot’ moet voor gemotoriseerde voertuigen.


De elektrische vrachtwagen van Technische Unie heeft een actieradius van 180 kilometer (gemeten op basis van de Europese NEDC ritcyclus), een netto laadvermogen van 3800 kilogram en een topsnelheid van 89 kilometer per uur. Het voertuig maakt gebruik van een 12 tons MAN TGL chassiscabine. Alle dieselcomponenten zijn vervangen door een 150 kW elektromotor en een tandwielbox, die met behulp van een cardanas de originele achteras aandrijft. Onder de cabine en binnen de wielbasis bevinden zich batterijboxen met een gezamenlijke capaciteit van 160 kWh. Het standaard laadpakket zorgt bij een volledig leeg batterijpakket voor een laadtijd van circa dertien uur.

Reageer op dit artikel