nieuws

Cv-ketel geeft zelf onderhoudsadvies

Installatiebranche

De Calenta, Quinta Pro en nieuwe Tzerra van Remeha geven zelf aan wanneer ze uiterlijk onderhoud nodig hebben. Dat gebeurt via een melding op de ketel zelf, maar ook via de bijbehorende kamerthermostaat iSense of qSense.

Cv-ketel geeft zelf onderhoudsadvies

Eindgebruikers kunnen op het display aflezen dat de ketel onderhoud nodig heeft en de installateur kan er zelfs in het geval van de iSense een telefoonnummer bij laten vermelden.

Display cv-ketel of thermostaat

Via de display van de ketel of van de thermostaat kan de installateur uitvoeriger informatie krijgen over ondermeer het aantal draaiuren en start/stops. Om het onderhoud te vergemakkelijken werkt Remeha met 3 onderhoudsmeldingen, A, B of C. Hoe snel en hoe vaak een code komt, is afhankelijk van het aantal branduren en aantal start/stops. Als een ketel veel pendelt, is hij eerder aan onderhoud toe. De tijd is overigens gemaximaliseerd. Ook een ketel die nauwelijks brandt, geeft een keer een meldcode door.

Onderhoudssets voor installateur

Bij de meldingen horen ook  kant-en-klare onderhoudssets. Bij een bepaalde melding kan de installateur met dat setje naar de ketel toe en op basis daarvan onderhoud gaan uitvoeren.” Is er bij gepland onderhoud nog geen melding gekomen, dan geeft de display ook aan wat de eerstvolgende codemelding zal zijn”, zegt Tom van Maaren van Remeha. “In bepaalde onderhoudssets zitten onderdelen waarvan wij zeggen dat het verstandig is om ze preventief te vervangen. Dit om te voorkomen dat je tussentijds eventueel opnieuw naar de ketel moet.”

Onderhoudscode ketel

Melding A is de lichtste onderhoudscode en het bijbehorende onderhoudssetje bevat alleen enkele pakkingen.Bij B wordt aangeraden ook de ontsteekelektrode te wisselen. Bij melding C is het meeste onderhoud nodig en wordt de installateur geadviseerd om, bijvoorbeeld bij een combiketel, ook de warmwatercartridge met flowsensor te vervangen. Van Maaren:“Zo’n melding komt waarschijnlijk maar een keer voor in de levensduur van de ketel.”

Serviceabonnement

Doordat Remeha bij de nieuwe toestellen een keurige A, B of C-melding op de thermostaat geeft, hoeven eindgebruikers in principe alleen te bellen voor onderhoud wanneer er een melding komt. Ton van Maaren geeft geen advies aan installateurs om daar speciale serviceabonnementen voor af te sluiten. “In theorie zou dat kunnen, maar dat laten we aan de installateur over.”

Periodiek onderhoud

Overigens ziet Remeha de melding op de thermostaat als een soort redmiddel. “Het is een stukje veiligheid.” Er zijn volgens Van Maaren eindgebruikers die bij een ketelplaatsing niet reageren op het aanbod van de installateur om een servicecontract af te sluiten, maar daar “wij denken er even over na en komen er wel op terug” op antwoorden. Vervolgens hoort de installateur niks meer. “Het is in belang van alle partijen dat er periodiek onderhoud wordt uitgevoerd.”



Lees het hele artikel over het onderhoud van cv-ketels in Gawalo 10.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels