blog

Hoe vind je die toptechneut?

Installatiebranche

De steeds positievere berichtgeving over de technische sector laat zien dat we in een opwaartse spiraal zitten. Het blijkt echter toch lastig te zijn om de juiste techneut te vinden. Voor organisaties is het dan ook belangrijk aan een sterk ‘employer brand’ te werken.

Hoe vind je die toptechneut?

Dat zorgt er namelijk voor dat je je kan onderscheiden van vergelijkbare technische organisaties. Online mediakanalen lenen zich hier perfect voor, omdat deze flexibel en zeer gericht in te zetten zijn. Zo weet je zeker dat je de schaarse technische doelgroep zal bereiken.

Latente doelgroep

De Blue Ocean Strategy wordt in marketing met regelmaat gebruikt: de focus ligt op gebieden die (nog) niet bereikt zijn door andere organisaties. Wanneer je dit doortrekt naar recruitment, is in de blue ocean de latente doelgroep te vinden: de doelgroep die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.

Door daarin te vissen, bereik je een doelgroep die nog niet bekend is met jou als organisatie. Je vergroot zo de kans dat je die ene toptechneut bereikt. Dat buiten het eigen netwerk ‘vissen’ wordt steeds belangrijker, omdat de huidige pool met techneuten opdroogt. Het schaarser worden van de technische doelgroep zal in eerste instantie voornamelijk te merken zijn in de actief-zoekende doelgroep, de red ocean, aangezien iedereen daarin zit te hengelen.

Maar waarom zou je de Blue Ocean Strategy hanteren?

Inzet online mediakanalen

Als je uiteindelijk de blue ocean hebt bereikt, is het natuurlijk belangrijk te weten hoe je uiteindelijk de aandacht weet te trekken van de latente doelgroep. Interessante online mediakanalen die je in kunt inzetten, zijn bijvoorbeeld artikelen, social media en niche job boards.

Een ander goed voorbeeld van een interessant en effectief online middel is een recruitmentvideo. Hierin kan je laten zien wat het nu zo uitdagend maakt om bij jouw organisatie aan de slag te gaan. Deze kan vervolgens gedistribueerd worden binnen zowel de red ocean als de blue ocean, zodat ook deze doelgroep voorzien blijft van nieuwe, relevante informatie.

Voor sommige organisaties zal dit in eerste instantie even een omslag zijn; voorheen was het zo dat er een zak met geld op tafel werd gelegd en de juiste techneut kwam toch wel. Die tijden zijn aan het veranderen. Daarom is het juist nu belangrijk te weten waar en wanneer je zichtbaar moet zijn om die juiste kandidaat te bereiken.

Dennis Kanters, accountmanager/consultant VONQ – online recruitment marketing  Bouw, Technische en Engineering organisaties 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels