blog

“Acquisitie? Dat is niets voor mij…”

Installatiebranche

“En hoe verwerf jij nieuwe opdrachten? Hoe onderhoud jij je relaties?” vraag ik aan degene die tegenover me zit.

“Acquisitie? Dat is niets voor mij…”

Je kijkt me aan, dan kijk je even naar beneden, er verschijnen lichte blosjes op je wangen.. en zeg je me: “Eh… acquisitie bedoel je? Nee, laat mij maar lekker met de techniek of met het project zelf bezig zijn. Naar netwerkbijeenkomsten of beurzen gaan? Dat is niets voor mij”.
Techneut, Topvrouw, schoolverlater.. junior, senior..  ik hoor het ze allemaal zeggen aan die andere kant van de tafel.

Laat jij ze er mee weg komen?

We laten als leidinggevende of teamleider ze er vaak mee wegkomen. Want we vinden het zelf ook nog spannend, die acquisitie. En als dat zo is, hoe kun je dan iemand aansporen om zich ook commercieel te gaan ontwikkelen? Of voor hem/haar zelf het goede voorbeeld zijn? Die ‘Waarom-is-acquisitie niets voor jou’-vraag mag niet meer achterwege blijven.

Want we kunnen er niet meer mee wegkomen. Er is druk vanuit de top. Marges staan onder druk en ook de technische bedrijven moeten commerciëler worden.…herstel… ‘Klantgerichter’. De marktvraag en samenwerkingen veranderen en opdrachtgevers schreeuwen: “Wanneer komt er nou een bedrijf dat naar ONS luistert”…

Commerciële tijgers

En daarom gebeurt er nu van alles. Er worden commerciële programma’s over het personeel heen uitgerold. Er worden èchte commerciële tijgers aangetrokken om aan de acquisitie touwtjes te trekken. Lees gestreept-pak-bruine-schoenen-bruine-riem of hoge-hakken types. Er worden af en toe goeroes binnen gehaald om mensen te leren dat “geven het nieuwe krijgen is” of het “wat je geeft krijg je terug” principe te indoctrineren.

Hoe vaker ik dat om mij heen zie gebeuren, hoe meer ik zelf wil spreken. Zichtbaar wil zijn en mensen wakker wil schudden.
Ze vast te pakken en te roepen: “Er is maar één  gouden netwerk tip. En dat is ‘Koffie’”.

Was het maar zo simpel als het er stond. EN STOP! Eigenlijk is het ook zo simpel. Het zijn wij mensen zelf die het zich zo moeilijk maken. Door verschillende overtuigingen creëren we belemmeringen en obstakels die ons ervan weerhouden zinvol te netwerken. Wel eens kinderen van verschillende afkomst zien communiceren? Elkaar aankijkend en een zwemgebaar makend? Om vervolgens de rest van de middag in plezier te delen?

Mooie mensen show

Echt. Netwerken/commercie is eigenlijk niets anders. Wij geven het enkel enge woorden zoals ‘acquisitie’ en ‘cold canvas’ en koppelen het aan de ‘mooie-mensen-show’. Maar het is echt niets anders dan met elkaar praten over iets wat je aanspreekt, zinvol is en nodig hebt. Echt, probeer het maar eens in het klein. Zie je iemand op Linkedin? “Ik zie dat wij op Linkedin 70 gedeelde connecties hebben, volgens mij is het tijd voor… koffie”

Waarom klikte jij eigenlijk op deze blog?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels