artikel

Sneller werken door minder voorraad

Installatiebranche

Bij efficiënter werken wordt meestal gedacht aan prefab en grote installateurs, maar ook kleinere bedrijven en zzp’ers kunnen slimmer werken, bijvoorbeeld door de voorraad door de groothandel te laten beheren.

Sneller werken door minder voorraad

Tekst: Katja van Roosmalen

“Wat wij zien is dat er nog steeds veel installateurs de groothandel bezoeken. Het is gezellig, het sociale aspect is belangrijk, want hier tref je collega’s. Tegelijk is het inefficiënt want de uren die monteurs bij ons verblijven zijn niet declarabel”, aldus Xander Hagens, commercieel directeur bij Wasco.

Zijn ambitie is om van een productgeoriënteerde groothandel een proces- en klantgerichte groothandel te maken. Maar hoe doe je dat? “Vooral in de processen zit de winst. Specifiek voor onze klanten geldt dat zij technisch zijn, met de planning en administratieve taken hebben ze minder. Dat deel proberen we voor hen op te lossen.”

 

Materialen op de bouwplaats aanleveren

Wat verstaat Wasco onder procesgericht werken? Hagens: “Om te weten waar je kunt verbeteren moet je de hele supply chain onder de loep nemen en voorkomen dat artikelen teveel bewegingen maken. Een oplossing daarvoor is bijvoorbeeld het aanleveren van materialen op de bouwplaats. Daarvoor schuiven we als groothandel zelfs aan bij de bouwvergadering, omdat we dan weten wanneer de liften vrij zijn en wanneer bijvoorbeeld de radiatoren uitgelopen worden.”

“Wat wij vervolgens doen is ‘kitten’; we zetten alle materialen bij elkaar op een rolcontainer en houden daarbij ook rekening met de fase waarin de materialen verwerkt worden. De spoelreservoirs worden dus eerder aangeleverd dan de wc. Vooral voor grootschalige nieuwbouw en renovatieprojecten is dit interessant.”

 

Servicemonteurs ondersteunen

Hoe kan een groothandel dan de servicemonteur ondersteunen? Op één dag moet die bij wijze van spreken acht ketels onderhouden en twee storingen oplossen. Hagens: “Een servicemonteur weet nooit precies welke materialen hij gaat gebruiken, daarom is zijn bus ook zo vol. Op basis van statistieken kunnen we echter wel aangeven wat er in de bus moet liggen.”

Nu ligt daar een spanningsveld. Statistieken gaan namelijk uit van gemiddelden. “Het klopt inderdaad nooit helemaal”, erkent Hagens. “Wat wij doen is: we maken een voorstel op basis van de wijk van de installateur. Dat is een artikelbestand: pakkingen, printplaten voor ketels, et cetera. We gaan als het ware in zijn bus zitten. De monteur bekijkt vervolgens ons voorstel en past het daar waar nodig aan.”

“Vervolgens richten we de bus opnieuw in. Oude materialen bestickeren we en nemen we op voorraad. Heeft hij deze oude materialen nodig, dan halen we ze als eerste uit de stelling. Het komt daardoor zelfs voor dat bedrijven drie voorraden bij ons hebben liggen: oud, nieuw en gereviseerd.” Deze voorraadservice is interessant bij voldoende volume.

 

Wisselbox voor kleinere bedrijven

Voor de zzp’er en kleinere installatiebedrijven zijn er wisselboxen. Hagens: “Hier zitten veel materialen in die de monteur in iedere situatie ontzorgen. We vullen die box en houden hierbij ook rekening met de voorkeuren van de klant. Onze ervaring is dat ongeveer 20% terugkomt.”

Dat lijkt in tegenspraak met het voorkomen van te veel vervoersbewegingen, maar Hagen spreekt dat tegen. “Een box die goed gevuld is, betekent dat de monteur aan het werk kan blijven. Als de box terugkomt, keren we hem, we factureren de gebruikte materialen en vullen hem vervolgens weer aan. Onder de streep worden daardoor veel extra administratieve handelingen en kilometers voorkomen.”

Reageer op dit artikel