artikel

‘Wij willen zelf de koers bepalen’

Installatiebranche

Stefan te Veluwe is de kersverse manager van het Unica Innovation Center. Hij gaat samen met klanten de levensvatbaarheid van nieuwe concepten toetsen. “We willen niet verrast worden door ontwikkelingen die van buiten komen, maar zelf aan het roer staan en de koers bepalen.”

‘Wij willen zelf de koers bepalen’
Stefan te Veluwe, manager Unica Innovation Center met Innovatiemanagers Sem Dijkema en Sander van der Harst.

In de reeks “Podium Gawalo” komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

In dit interview is dat Stefan te Veluwe, manager Unica Innovation Center. Hij werd op 1 maart 2019 aangesteld als manager van het nieuw opgerichte Unica Innovation Center.

Tekst: Marion de Graaff, Beeld: NFP Photography

Waarom komt Unica met het Innovation Center?

Omdat we als bedrijf continu relevant willen blijven en toegevoegde waarde willen leveren aan onze klanten, in een steeds sneller veranderende wereld. Met ons Innovation Center waarborgen we dat ook voor de toekomst. Het gaat ons niet om de innovaties voor morgen; we kijken verder vooruit. We willen niet verrast worden door ontwikkelingen die van buiten komen, maar zelf aan het roer staan en de koers bepalen.

Wat zijn de plannen?

Het Unica Innovation Center is een autonome divisie en dat geeft ons de ruimte om buiten de bestaande structuren te opereren. We richten ons primair op concept- en procesinnovaties. Het gaat daarbij om oplossingen op het gebied van comfort, veiligheid, gezondheid en duurzaamheid. Maar we kijken ook naar de toepassing en functie van fysiek installatiewerk. Gebouwen worden steeds vaker multifunctioneel gebruikt. Dat vraagt om een ander soort benadering en om meer flexibiliteit en integratie.

Hoe gaan jullie hierbij te werk?

Het Unica Innovation Center gaat samen met klanten de levensvatbaarheid van nieuwe concepten toetsen op basis van Proof Of Concepts (PoC’s). Dit doen we bijvoorbeeld in de vorm van kleine startups die gefocust bezig zijn met het ontwikkelen, toetsen en realiseren van een nieuw concept.

Met welke technieken gaan jullie experimenteren?

Speerpunten zijn onder andere virtual en augmented reality. Qua techniek is dat niet heel nieuw, maar we willen het breder toepasbaar maken als integraal onderdeel van onze dienstverlening. Het doel is dat we onze mensen sneller en efficiënter kunnen inzetten, en dat de faalkosten naar beneden gaan.

"Mijn achtergrond ligt niet in de installatietechniek en dat maakt dat ik anders tegen de materie aankijk."

Wat heeft volgens jou de meeste potentie?

We staan gezamenlijk voor flinke maatschappelijke uitdagingen. Het energielandschap is een mooi voorbeeld, dit is niet langer meer gedimensioneerd voor de wijze waarop we in de nabije toekomst met energie moeten omgaan. Deze ontwikkelingen dwingen allerlei partijen om energie enerzijds duurzaam op te wekken en anderzijds om het zo efficiënt mogelijk te gebruiken en te distribueren. Daar liggen kansen. Door het slim inzetten van bestaande én nieuwe technologieën, en een andere kijk op het opwekken en gebruiken van energie, is er enorm veel potentie voor het optimaliseren van bestaande infrastructuren.

Wat heb jij gedaan om deze voortrekkersrol te mogen vervullen?

Ik ben lange tijd manager geweest bij Unica ICT Solutions, de ICT-dienstverlener die onderdeel is van het Unica-bedrijvennetwerk. Daar draait het om het verbinden van systemen en onderdelen, en dat is wat we met het Innovation Center beogen. Mijn achtergrond ligt niet in de installatietechniek en dat maakt dat ik anders tegen de materie aankijk. In deze nieuwe functie is dat een groot voordeel.

Hoe financiert Unica dit Innovation Center?

We maken hier geld voor vrij en zien het als een strategische investering in de toekomst. Ik denk dat succesvolle innovaties altijd voortkomen uit een sterk geloof in een visie, technologie of concept en uit de overtuiging dat het wat op gaat leveren. Dit creëert altijd kansen zoals het ontstaan van nieuwe verdienmodellen, maar ook het aanboren van nieuwe markten.

Eerder in ‘Podium Gawalo’

Infraroodpanelen in textielsorteercentrum: minder stof en minder lawaai

HendrikJan Groen van installatiebedrijf Groen en Leutscher in Eesveen legde onlangs voor de eerste keer elektrische verwarming aan. Hij hing 28 infraroodpanelen op bij het Regionaal Textiel Sorteer Centrum in Steenwijk. Zijn motto? “Denk niet in problemen maar in oplossingen”.

Vooroplopen in de energietransitie

Matthijs de Pater nam in 2018 installatiebedrijf Steenbruggen over. Hij gaf het bedrijf een nieuwe naam en koos daarbij voor “een nieuwe uitstraling met een sterke nadruk op duurzaamheid”. Zijn motto: “Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Van secretaresse naar servicemonteur

Sandra van Assen, servicemonteur bij Breman Woningbeheer Zuid in Weert maakte een opmerkelijke carrièreswitch. Ze was secretaresse en ging als zij-instromer het installateursvak in. Haar motto? “Probeer eens iets nieuws, en bedenk: van fouten leer je het meest!”

 

Wie verdient nog meer een plek in ‘Podium Gawalo’?

In deze rubriek komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Bent u of kent u zo iemand? Tip dan de redactie via gawalo@vakmedianet.nl. Geef daarbij aan wie onze aandacht verdient en waarom.

 

Reageer op dit artikel