artikel

Vooroplopen in de energietransitie

Installatiebranche

Matthijs de Pater nam in 2018 installatiebedrijf Steenbruggen over. Hij gaf het bedrijf een nieuwe naam en koos daarbij voor “een nieuwe uitstraling met een sterke nadruk op duurzaamheid”. Zijn motto: “Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Vooroplopen in de energietransitie
Matthijs de Pater, directeur van Instain. Foto: NFP Photography.

In de nieuwe reeks “Podium Gawalo” komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

In dit interview is dat Matthijs de Pater, directeur van Instain Installatietechniek. Hij nam in 2018 installatiebedrijf Steenbruggen in Deventer over en koos voor een heel nieuwe naam en een heel nieuw beeldmerk.

 

Tekst: Marion de Graaff, Beeld: NFP Photography

Wat is je achtergrond?

Ik heb eerst mts en hts werktuigbouwkunde gedaan, later de studie General Management aan de Universiteit Nijenrode, gevolgd door een aantal specialisatietrainingen in de techniek.

Hoe ben je tot deze beslissing gekomen?

Ik had een mooie baan als commercieel directeur bij een groot installatiebedrijf in de regio. Toch wilde ik heel graag zelf aan het roer staan. Ik ontmoette de heer Steenbruggen toevallig en na een aantal gesprekken en veel denkwerk besloot ik de sprong in het diepe te wagen.

Hoe viel dat bij het personeel?

Het was even wennen natuurlijk, maar het voelde al snel vertrouwd. Omdat we op het industrieterrein van Deventer uit ons jasje groeiden, kocht ik een pand in de uiterwaarden bij Terwolde. Het is een waterzuiveringsgebouw en er moest wel wat aan gedaan worden. Eén van mijn hobby’s is bouwen dus op zaterdagen ben ik daar zelf aan het werk. Ik had gezegd: ‘Wie het leuk vindt, is van harte welkom om mee te komen helpen.’ Vrijwillig, hè? Ik was blij verrast toen er de tweede zaterdag elf collega’s op de stoep stonden.

Vanwaar de nieuwe naam en look?

Ik wilde een nieuwe uitstraling met een sterke nadruk op duurzaamheid. “Groen, Slim en Stoer! = Instain” zeggen we op onze website. Duurzaam wonen beschikbaar maken voor iedereen; dat is waar ik met mijn bedrijf in geloof. Onze branche is een hele belangrijke schakel in de energietransitie. Ik wil daarin vooroplopen en om dat te kunnen, moet je je laten zien. Het was best spannend om de naam en het beeldmerk te presenteren, maar zowel het personeel als de klanten hebben er heel positief op gereageerd. Ik ben er enorm trots op.

Duurzaam wonen beschikbaar maken voor iedereen; dat is waar ik met mijn bedrijf in geloof.

 

Wat koester je van het ‘oude’ bedrijf?

De mensen. Van de twaalf personeelsleden bleven er elf. Inmiddels heb ik er een aantal meer rondlopen, en bij elkaar is het een fijn team. Verder zijn vrijwel alle oude opdrachtgevers na de overname gebleven en dat is natuurlijk heel prettig. Ook daar geldt dat het bestand al flink is uitgebreid.

Waar heb je de bezem door gehaald?

Alles ging nog met papier in ordners, mappen en bakken. We zijn bezig om alles te digitaliseren, maar dat kost tijd. Op termijn gaan we met een softwarepakket aan de slag. Iets anders was de voorraad. Er was vooral véél; alles werd bewaard voor ‘als …’. We hebben het magazijn vrij rigoureus opgeruimd.

Hoe zie je de toekomst?

Ik wil met Instain graag groeien zodat we op een grotere schaal onze bijdrage kunnen leveren aan duurzaam wonen. En stiekem hoop ik dat een van mijn dochtertjes later zegt: ‘Pap, ik wil het bedrijf graag overnemen.’ Maar willen ze kapster of huisarts worden, dan is dat ook prima.

 

Eerder in ‘Podium Gawalo’

Van secretaresse naar servicemonteur

Sandra van Assen, servicemonteur bij Breman Woningbeheer Zuid in Weert maakte een opmerkelijke carrièreswitch. Ze was secretaresse en ging als zij-instromer het installateursvak in. Haar motto? “Probeer eens iets nieuws, en bedenk: van fouten leer je het meest!”

 

Wie verdient nog meer een plek in ‘Podium Gawalo’?

In deze rubriek komen installatieprofessionals aan het woord die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Bent u of kent u zo iemand? Tip dan de redactie via gawalo@vakmedianet.nl. Geef daarbij aan wie onze aandacht verdient en waarom.

 

Reageer op dit artikel