partner nieuws

Hoe fabrikanten in de installatiebranche profiteren van BIM

digitalisering

Steeds meer partijen in de bouw profiteren van een productieve samenwerking dankzij BIM. Niet alleen installateurs, maar ook fabrikanten doen hier hun voordeel mee.  

Hoe fabrikanten in de installatiebranche profiteren van BIM

BIM-content voor installateurs

Met de komst van BIM hebben engineers steeds meer en nauwkeuriger content nodig voor het modelleren van informatierijke systemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld alleen hun ventilatiesysteem berekenen en modelleren als ze beschikken over de juiste technische gegevens, zoals de diameters en materiaalsoorten. Dit biedt kansen voor fabrikanten. Door samen te werken met MEPcontent worden productgegevens omgezet in waardevolle Revit-, AutoCAD- en IFC-bestanden waar engineers graag mee werken. Zo worden hun producten al vóór de bestelling gebruikt.

 

Engineers op de juiste plek bereiken

Door 3D-content online te publiceren in een BIM-bibliotheek, zijn fabrikanten direct met hun producten aanwezig op de plek waar engineers actief op zoek zijn naar producten voor hun BIM-projecten. De producten van een fabrikant van verlichtingsarmaturen worden bijvoorbeeld direct getoond wanneer engineers op die productcategorie filteren. Engineers kunnen deze producten downloaden en direct gebruiken in hun project. Een handige manier om producten onder de aandacht te brengen van potentiële klanten.

 

Inkoopkansen verhogen

Een groot voordeel is dat wanneer producten eenmaal in een BIM-project geplaatst zijn, de kans groot is dat ze uiteindelijk ook daadwerkelijk worden aangeschaft. Er zijn al projecten geweest waarbij de producten van een verkeerde fabrikant werden besteld, simpelweg omdat engineers met de BIM-content van een concurrent hebben gemodelleerd. Wanneer engineers graag ontwerpen met de producten van een fabrikant, is de stap naar het plaatsen van een bestelling klein en daarmee de kans dat de producten in het uiteindelijke bouwproduct terechtkomen, groot.

 

Installateurs wereldwijd bereiken

Dankzij de toenemende digitalisering kunnen fabrikanten hun producten wereldwijd via één platform op de markt brengen. Met platforms zoals MEPcontent, met meer dan 30.000 gebruikers in meer dan 60 landen, kunnen fabrikanten engineers wereldwijd bereiken en tegelijkertijd gelokaliseerde versies van hun producten aanbieden.

 

Waardevolle inzichten

Het digitaliseren van producten voor gebruik in BIM-projecten heeft ook als voordeel dat de fabrikant het gebruik van de BIM-producten overal ter wereld kan volgen. Welke producten worden veel gedownload? Waar komen ze vandaan en wat downloaden potentiële klanten? Hoever is de BIM-adoptie in alle landen? Dit zijn waardevolle inzichten die fabrikanten kunnen helpen bij hun strategie.

 

BIM-modellen

Door waardevolle BIM-content te creëren, bieden fabrikanten hun (potentiële) klanten dus de tools die ze nodig hebben om hoogwaardige BIM-modellen te leveren. Een voorbeeld hiervan zijn ook de speciale apps voor Revit met fabrikant-specifieke content. Zo wordt het voor engineers nog makkelijker om met actuele producten te modelleren, en profiteren fabrikanten van het feit dat hun producten in BIM-projecten over de hele wereld gebruikt worden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels