nieuws

Augmented reality ondersteunt pomp- en afsluiterservice

digitalisering

Wachten op een expert die komt vaststellen wat voor reparatiewerkzaamheden er nodig zijn, is voortaan overbodig als het aan pompenfabrikant KSB ligt. Ze zetten hiervoor augmented reality in.

Augmented reality ondersteunt pomp- en afsluiterservice

Niet-gespecialiseerde technici worden via augmented reality stap-voor-stap geïnstrueerd om de gebruikelijke onderhoudsmaatregelen uit te voeren aan pompen of afsluiters. Zij krijgen hulp van de experts van KSB. De experts, die op hun gewone servicewerkplek op hun scherm kijken, kunnen de situatie beoordelen door de ogen van de persoon die op de locatie aanwezig is.

Voordelen

Voordeel van de methode volgens KSB is dat het de gebruiker veel tijd bespaart. Omdat de pomp in korte tijd weer in bedrijf is, kan de productie snel worden hervat. De virtuele inspectie van een service-expert zou ook kunnen aantonen of een specifieke actie tot de volgende revisie kan wachten.

Lees ook: Monteurs aan de slag met Augmented Reality Bril

Inbedrijfstelling

De virtuele bril kan ook dienen voor het op voorhand controleren of installaties werkelijk gereed zijn voor inbedrijfstelling. Eerder uitgevoerde testen hebben bewezen dat dit systeem zeer succesvol is.

Identificatie onderdelen

Verder kan de virtuele bril worden gebruikt om opengewerkte tekeningen of beeldschermopnames te versturen die dan in het veld kunnen worden bekeken. De benodigde onderdelen kunnen zo worden geïdentificeerd. Het inkoopproces kan dan worden gestart ter voorbereiding op het werk dat door een onderhoudsmonteur van KSB moet worden uitgevoerd.

Reageer op dit artikel