nieuws

Monteurs aan de slag met augmented reality-bril

digitalisering

Specialist in koeling en verwarming Daikin gaat zijn monteurs ondersteunen met een augmented realitybril. Daarmee kunnen ze databases met foutcodes raadplegen en de servicemedewerkers laten meekijken.

Monteurs aan de slag met augmented reality-bril

Augmented reality (AR) is een techniek die digitale elementen toevoegt aan de werkelijkheid. Dat kunnen bijvoorbeeld Pokémons zijn, via de camera van de telefoon. Maar ook instructies van de Daikin-servicedesk aan de monteur op locatie. Door gebruik te maken van een bril, hebben de monteurs de handen vrij om de instructies direct op te volgen.

 

Efficiënter werken bij complexe storingen

Ronald de Feyter, Manager Field Service bij Daikin, legt uit waarom de bril nodig was. “Onze field engineers doen momenteel gemiddeld twee bezoeken per dag. Bij complexere storingen zijn ze veel tijd kwijt met het opzoeken van bijvoorbeeld schema’s en storingsinformatie. Contact hierover met de servicedesk verloopt voornamelijk nog telefonisch. Het blijkt lastig om complexe problemen te beschrijven zonder dat iemand kan meekijken. Dat moest anders.”

 

Twee handen vrij

Zo kwam Daikin terecht bij Gem Vision. “Natuurlijk kunnen monteurs al op hun tablet kijken of videobellen met de servicedesk”, vertelt Mark Smit, directeur van Gem Vision. “Maar met een tablet heb je altijd zicht vanuit een andere hoek en wordt het beeld niet verrijkt met gegevens. Bovendien heb je dan je handen niet vrij. Onderzoek toont aan dat je 30 procent efficiënter werkt als je instructies in je gezichtsveld hebt. Een bril lag dus voor de hand.”

 

Storingsmeldingen opzoeken

De AR-bril geeft monteurs toegang tot databases, waarin ze bijvoorbeeld storingsmeldingen kunnen opzoeken. Komen ze er niet uit, dan kunnen ze de servicedesk inschakelen. Mark: “De bril is slim gemaakt, waardoor je tegen de bril kunt praten en hij in staat is om objecten en codes te herkennen. Door een GPS-functie ziet de servicedesk waar de monteur zich bevindt. En wat hij live ziet, ziet de servicedeskmedewerker via het platform op zijn scherm.”

 

Werkbon maken

Ook kan de monteur foto’s en filmpjes maken. Dit materiaal wordt automatisch opgeslagen. Een werkbon is op die manier ook zo ingevuld: “even dicteren, eventueel een foto erbij, en klaar.”

 

Opleiden met AR-techniek

Daikin begint een pilot met twee brillen, vertelt De Feyter. “In de eerste plaats is het een efficiëntieslag voor onze monteurs en de servicedesk, maar ik zie ook opleidingsmogelijkheden. Junior monteurs leren het werk door het te doen, met supervisie van seniors op de servicedesk. En doordat de bril ook kan opnemen, kunnen we voorbeelden uit de praktijk ook gebruiken voor ons trainingsprogramma voor installatiebedrijven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels