Praktijkonderwijs Aeres Tech vindt straks plaats in virtuele studio

De grootste virtuele onderwijsstudio van Nederland wordt deze winter gebouwd en komend voorjaar in gebruik genomen door Aeres Tech in Ede. De plannen voor deze acht meter hoge en 160 m2 grote studio zijn door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. “Met deze stap laten we zien dat we veel vertrouwen hebben in de ontwikkeling van online onderwijstoepassingen, ook voor praktijkonderwijs.”

Corona heeft online onderwijs in een versnelling gebracht. Maar in het praktijkonderwijs is 100% onderwijs op afstand bijna niet mogelijk. Jaap Wouda, manager marketing en communicatie bij Aeres Tech: “We zijn echt een praktijkopleider en we verwachten ook niet dat we alles op afstand gaan doen. Die cursisten en leerlingen willen echt niet alleen maar theorie.”

“Met onze nieuwe studio kunnen we op een goede manier praktijkonderwijs op afstand geven. We kunnen dus lessen geven in de studio bij een airco of een warmtepomp en meteen laten zien waar alles zit.” Een andere toepassing van de studio zit in het ontwikkelen van lesstof. “We hebben ook een afdeling die e-learningmodules maakt. Daar kunnen we de studio heel goed voor gebruiken.”

Online onderwijs blijvertje

Door de coronacrisis kwam ook Aeres Tech voor nieuwe uitdagingen te staan. Want hoe moest het nu verder met praktijkonderwijs, als je vanwege de coronacrisis niet of maar ten dele samen kunt komen? Die aanvankelijke onmogelijkheid van fysieke ontmoeting en vervolgens de periode van grote beperkingen spelen het héle onderwijs parten, maar het praktijkonderwijs in het bijzonder.”

“Daarnaast past de bouw van de onderwijsstudio in de ontwikkelingen die Aeres Tech in de afgelopen jaren in gang heeft gezet. Steeds vaker biedt het expertisecentrum voor koude-, klimaat- en warmtepomptechniek een mix aan van fysiek en online onderwijs. Aeres Tech verwacht dat online onderwijstoepassingen, zoals die door de coronacrisis noodgedwongen werden ingevoerd, voor een deel ‘blijvertjes’ zijn.

Interactie met studenten

Een van de lastige aspecten van online onderwijs is interactie. Naar deze optie wordt dan ook goed gekeken bij de ontwikkeling van de onderwijsstudio, legt Wouda uit. “De studenten kunnen live vragen stellen of via de chat. Er komt ook een ‘green screen’ waarop 3D-modellen kunnen worden geprojecteerd. De trainer kan als het ware ín de machine kruipen, terwijl leerlingen of cursisten meekijken.”

“We zijn er bovendien over aan het denken om de trainers een bodycam te geven, zodat ze makkelijk kunnen laten zien wat ze doen en bijvoorbeeld onderdelen kunnen tonen. Een volgende stap – daar gaat nog even tijd overheen – zal zijn dat de deelnemers aan een opleiding of training zélf in die 3D-wereld aan de slag kunnen met hun VR-bril en een paar joysticks.”

Internationale ambities

In de nieuwe studio kunnen grote installaties binnen gebracht worden voor online onderwijsdoeleinden. De studio hangt vol met verlichting, camera’s en microfoons. Hierdoor kunnen producttrainingen live uitgezonden worden of opgenomen worden om op een later moment te bekijken, waar dan ook ter wereld. Dat past bij de internationale ambities van Aeres Tech, vertelt Wouda.

“Natuurlijk zullen trainers ook in de toekomst naar het buitenland gaan, de behoefte aan ontmoeting zal altijd blijven. Maar er zitten ook beperkingen aan, want je kunt niet overal tegelijk zijn. Gek genoeg kan dat straks wel. Vanuit de studio in Ede kunnen we straks trainingen verzorgen in de hele wereld.” Hij noemt als voorbeeld Ethiopië, waar Aeres Tech onder meer basiscursussen voor koeltechniek geeft. “Een groot gedeelte van die lessen kunnen we ook in de studio geven. Dat bespaart iedereen veel tijd en geld.”

Praktijk is altijd nodig en dat kan ook nooit 100% vervangen worden door een online omgeving.

Geavanceerde online leeromgeving

Het onderwijs en de trainingen gaan dus veranderen en zullen in de toekomst alleen maar geavanceerder worden. Maar praktijktrainingen zullen zeker niet verdwijnen, verwacht Wouda. “Je mist met online trainingen toch een stukje interactie. De meeste dingen kun je goed uitleggen op beeld, maar sommige dingen moeten echt in de praktijk ervaren worden. We geloven dan ook in en-en. Praktijk is altijd nodig en dat kan ook nooit 100% vervangen worden door een online omgeving.”

“Maar het aantal fysieke trainingen zal op termijn waarschijnlijk wel minder worden, omdat de deelnemers online al veel beter zijn voorbereid en kennis en ervaringen hebben opgedaan. Dat betekent dat een nieuwe balans zal ontstaan tussen fysiek en online onderwijs. We kunnen veel meer mensen bereiken en ons onderwijs op een betere en efficiëntere manier aanbieden.”

Evenementen in onderwijsstudio

De onderwijsstudio is ook geschikt voor het organiseren van evenementen, vertelt Wouda. “Live webinars en kennisevents kunnen we vanuit de studio makkelijk vorm geven. Vorig jaar hebben we een Warmtepompdag georganiseerd met 300 bedrijven. Daarbij kunnen we bijvoorbeeld ook een discussie organiseren in een talkshowachtige setting. In de nieuwe studio kunnen we straks bovendien nog eens ongeveer 200 man publiek ontvangen. Dat betekent dat bedrijven en instellingen de studio ook kunnen huren voor het organiseren van evenementen of het maken van producties.”

Als voorbeeld noemt Wouda het maken van producties voor beurzen. “Je ziet dat heel veel evenementen nu niet doorgaan. Dat geldt ook voor installatiebeurzen. Die worden nu veelal online georganiseerd. Als je als leverancier of groothandelaar een nieuw product wil presenteren, zou je dat heel goed kunnen doen vanuit onze studio. Daarin kunnen we makkelijk hele grote koelmachines en andere installaties binnen zetten.”

Dit artikel is gesponsord door Aeres Tech

Dit vind je misschien ook interessant