Intelligent energienetwerk voor energieneutrale woningen en gebouwen

Steeds meer woningen en gebouwen worden uitgerust met pv-panelen om elektriciteit op te wekken met behulp van de zon. Tot 1 januari 2023 kan deze stroom teruggeleverd worden aan het net en volledig gesaldeerd worden. Daarna wordt het salderen afgebouwd en vanaf 2031 betaalt de energieleverancier alleen een vergoeding voor de teruggeleverde zonnestroom.

Meer warmtepompen

Tegelijkertijd worden steeds meer woningen en gebouwen verwarmd en gekoeld met warmtepompen. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dit komt bijvoorbeeld door stijgende gasprijzen, omdat gebouweigenaren hun eigen CO2-voetafdruk willen reduceren en door regelgeving.

CHA_EEBUSCapaciteit van elektriciteitsnetwerk

Er komen ook steeds meer elektrische auto’s. Door deze en andere ontwikkelingen ontstaan er veel zorgen over de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk. Om de energiebenutting verder te optimaliseren, is het EEBUS-initiatief tot stand gekomen. Dit is een communicatiestandaard voor een intelligent energienetwerk met huishoudelijke apparaten, pv-systemen, batterijopslag, verwarmingssystemen en elektrische auto’s. Diverse grote merken hebben zich aangesloten bij dit initiatief.

Energie slim en zoveel mogelijk zelf benutten

Door de lokaal opgewekte energie slim en zoveel mogelijk zelf te benutten, wordt teruglevering geminimaliseerd, eigen verbruik vergroot en het elektriciteitsnetwerk ontlast. Een pv-omvormer en communicatiemodule die het EEBUS-protocol ondersteunt, detecteert wanneer de pv-panelen meer stroom opwekken dan verbruikt wordt. Op basis van verbruikspatronen worden intelligente stroomverbruikers ingeschakeld. Zo gaan bijvoorbeeld de wasmachine of vaatwasser draaien op die momenten dat er een stroomoverschot is. De warmtepomp kan voor verwarming ingeschakeld worden op gunstige tijdstippen en tapwater kan gemaakt worden op de momenten dat er stroom over is. Zo ontstaat lokale energieopslag. Door nu of in de toekomst een batterij toe te voegen aan het systeem, kan lokaal ook stroom worden opgeslagen. Het nut van deze batterij neemt verder toe, omdat stroomverbruikers slim ingeschakeld worden

Laadpaal elektrische auto integreren

In het systeem kan een laadpaal voor een elektrische auto worden geïntegreerd. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk om een elektrische auto aan te sluiten die energie kan terugleveren aan een woning of gebouw. Zo kan overdag de auto opgeladen worden met pv-panelen op het dak van het bedrijfspand waar iemand op dat moment aan het werk is.

Dankzij de intelligente samenwerking van al deze apparatuur middels het EEBUS-protocol kunnen we eenvoudiger een echt energieneutrale gebouwde omgeving realiseren

Mochten de zonnepanelen in een woning op die dag onvoldoende stroom opgewekt hebben, dan kan de auto energie terugleveren aan de woning. De auto houdt dan nog wel de energie vast die hij de volgende dag nodig heeft voor de geplande reizen. Waar nodig wordt nog energie onttrokken aan het elektriciteitsnetwerk. Dankzij de intelligente samenwerking van al deze apparatuur met het EEBUS-protocol, kunnen we eenvoudiger een echt energieneutrale gebouwde omgeving realiseren en ook rijden op groene stroom.

CHA-monoblock

De nieuwe CHA-monoblock lucht-waterwarmtepomp van WOLF is een voorbeeld van een EEBUS-compatibel product. De CHA levert een actieve bijdrage aan de besparing van CO2, dankzij het zeer hoge rendement, het intelligente regelalgoritme die de praktijkefficiëntie verder verhoogt en het gebruik van het natuurlijke koudemiddel R290.

R290 heeft als grote voordeel dat het niet schadelijk is voor het milieu. Daarmee wordt deze warmtepomp ontzettend duurzaam. Daarnaast kan de CHA dankzij dit koudemiddel temperaturen maken van 70 graden op de compressor. Hierdoor kan er ook tapwater gemaakt worden zonder inschakeling van het elektrisch element. Dankzij het zeer lage geluidsniveau levert de warmtepomp ‘geruisloos’ een aanzienlijke bijdrage aan CO2-reductie.

Dit artikel is gesponsord door Wolf